Nadchodzące wydarzenia
terminarz dnia 06.04.2025
Akcja Kilometry w Wodzie

Zapraszamy seniorów do udziału w Akcji "Kilometry w Wodzie"
#BytomSiePodoba
Dynamiczny filmik reklamujący miasto - jego atrakcje i architekturę.
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych”
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych” organizowane przez Fundacje Europejskich Inicjatyw
„EkoBytom”
„EkoBytom” - projekt o charakterze ekologicznym powstały dzięki zaangażowaniu m.in Fundacji Europejskich Inicjatyw na Śląsku.
Geburstag Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bytomiu – 80 lat minęło – wystawa
Przedstawienie historii biblioteki i jej filii oraz upamiętnienie jej patrona profesora Władysława Studenckiego ma na celu przypomnienie roli biblioteki w kształtowaniu świadomości społecznej i intelektualnej, a także w przechowywaniu tradycji kulturowych.
Wystawa dostępna od 1 do 30 kwietnia
XXV Powiatowy Konkurs Historii Miasta Bytomia „BYTOM NOWOŻYTNY”
XXV Powiatowy
Konkurs Historii Miasta Bytomia „BYTOM NOWOŻYTNY”
Międzywojewódzkie Mistrzostwa Młodzików w piłce wodnej
Zapraszamy na Międzywojewódzkie Mistrzostwa Młodzików w piłce wodnej, które odbędą się na terenie Pływalni Krytej przy ul. Parkowej 1. Organizatorem zawodów jest WTS Polonia Bytom
Okoliczna przyroda na walorach filatelistycznych

Filatelistyka to nie tylko pasja kolekcjonerska, ale również sposób na odkrywanie i dokumentowanie otaczającego nas świata. Prezentowana wystawa, zawierająca zbiór filatelistyczny Stanisława Sikory, zabiera zwiedzających w podróż po trzech królestwach przyrody – zwierzętach, roślinach i grzybach – ukazanych na unikalnych walorach filatelistycznych.
Zapraszamy do Pałacu w Miechowicach.
„Górnośląskie kroszonki 2025”
„Górnośląskie kroszonki 2025”
"Bachantki" - spektakl dyplomowy studnetów IV roku WTT w Bytomiu

Reżyseria, adaptacja, dramaturgia: Daria Kopiec
Muzyka: Aleksandra Gronowska
Kostiumy: Patrycja Fitzet
Scenografia: Daria Kopiec, Patrycja Fitzet
Koordynacja scen intymnych: Aleksandra Osowicz
Realizacja światła: Michał Wawrzyniak
Realizacja dźwięku: Tomasz Bienek
Wykonanie elementów scenograficznych i obsługa sceny: Krzysztof Kowolik, Bartosz Napieracz
Promocja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies
Kierownik prób: Paweł Urbanowicz
Obsada: Eliza Bilska, Julia Bodziony, Angelika Bosacka, Artur Gołuch, Weronika Gotowska, Nadine Gregor, Rafał Karnicki, Natalia Koper, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer, Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Michalina Pitry, Aleksandra Płużyczka, Agata Skucińska, Dawid Sozański, Michelle Stolarek.
W spektaklu wykorzystuje się efekt świateł stroboskopowych.
Studenci, których autorskie teksty są użyte w scenariuszu: Angelika Bosacka, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer, Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Agata Skucińska, Weronika Gotowska
Patronem akcji tańczMY jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Salon Poezji i Muzyki Anny Dymnej

Bytomski Salon Poezji i Muzyki Anny Dymnej to cykliczne, comiesięczne, niedzielne spotkania artystyczno-towarzyskie, odbywające się w Sali Koncertowej im. Adama Didura, podczas którego zaproszeni polscy aktorzy teatralni przy akompaniamencie muzycznym, prezentują poezję wybranych przez siebie poetów.
Gościem Salonu Poezji i Muzyki Anny Dymnej 6 kwietnia będzie Alina Chechelska - aktorka Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.
Akcentem muzycznym będzie występ uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Bytomiu:
- Agnieszka Sklorz | skrzypce
Program: Mirosław Gąsieniec – Taniec hiszpański oraz Antonio Vivaldi - Koncert G-dur, cz. III
Akompaniament: Izabela Wilga | nauczyciel: Agnieszka Urbańczyk-Bałys
- Kinga Kompała | skrzypce
Program: Alberto Curci – Czardasz oraz Ewa Iwan – Walc sentymentalny
Akompaniament: Izabela Wilga | nauczyciel: Agnieszka Urbańczyk-Bałys
Kawę i słodki poczęstunek podczas spotkania zapewnia Społem PSS w Bytomiu.
Salon Poezji i Muzyki powstał w Bytomiu z inicjatywy Anny Dymnej, która goszcząc w Operze Śląskiej w lutym 2006 roku /podczas charytatywnego koncertu poświęconego tragicznym wydarzeniom w hali Międzynarodowych Targów Katowickich w Chorzowie/ zobaczyła Salę Koncertową im. Adama Didura i zaproponowała, aby zrealizować dla bytomian cykliczne spotkania z poezją. Bytomski Salon jest jedną z filii Krakowskiego Salonu Poezji, który zaczął działać w styczniu 2002 roku w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Krakowski Salon Poezji stał się szybko cenionym i lubianym wydarzeniem. Jego sukces przerósł najśmielsze oczekiwania organizatorów. Powstały Salony Poezji w Gdańsku, Tczewie, Tarnowie, Częstochowie, Opolu, Lublinie, Gliwicach. W Operze Śląskiej poetyckie spotkania odbywają się regularnie od dnia swej inauguracji tj. 1 października 2006 i niezmiennie cieszą się ogromną popularnością wśród naszych widzów.
Od września 2016 roku opiekunem artystycznym comiesięcznych spotkań jest Ewa Leśniak – związana ze sceną Teatru Śląskiego w Katowicach aktorka teatralna, filmowa i estradowa, Wiceprezes Związku Artystów Scen Polskich. Współpracuje także z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem im. A. Mickiewicza w Łodzi i Teatrem Rozrywki w Chorzowie. W swoim dorobku ma około stu ról teatralnych i kilkanaście ról filmowych. Nagrodzona trzema Złotymi Maskami, oznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi i Srebrną Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” i Odznaką za zasługi dla woj. katowickiego. Zaangażowana w działalność edukacyjną i pedagogiczną związaną z przygotowaniem do egzaminów wstępnych do szkoły teatralnej i egzaminów eksternistycznych.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc konieczna jest wcześniejsza rezerwacja wejściówek:
- w kasie biletowej Opery tel. 32/ 39-66-815, 32/ 39-66-877
- w Biurze Obsługi Widza, tel. 32/ 39-66-808 | 32/ 39-66-853
Łucja z Lammermoor

Wznowienie sceniczne w Operze Śląskiej w oparciu o premierę z 26 marca 2008 r.
kierownictwo muzyczne: Franck Chastrusse Colombier
reżyseria: Bert Bijnen
scenografia: Marc Thurow
kostiumy: Zana Bosnjak
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
reżyseria światła: Uri Rapaport
realizator wznowienia: Bogdan Desoń
asystentki reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska
asystent dyrygenta: Jan Stańczyk
korepetytorzy solistów: Larisa Czaban, Tatiana Shvets
premiera: 26 marca 2008 r.
kierownictwo muzyczne premiery: Tadeusz Serafin
reżyseria: Bert Bijnen
scenografia: Marc Thurow
kierownictwo chóru: Anna Tarnowska
kostiumy: Zana Bosnjak
Spektakl ze specjalnym wykorzystaniem harmoniki szklanej:
Christa Schönfeldinger
Zapis transmisji online spektaklu z 05.12.2020 r. dostępny na platformie vod.opera-slaska.pl
W spektaklu transmitowanym online wystąpili:
ŁUCJA
Gabriela GOŁASZEWSKA
EDGAR
Łukasz ZAŁĘSKI
HENRYK ASHTON
Stanisław KUFLYUK
RAJMUND
Zbigniew WUNSCH
ARTUR
Adam SOBIERAJSKI, Tomasz TRACZ
ALICJA
Anna BORUCKA
NORMAN
Grzegorz BIERNACKI
oraz Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera
___
Spektakl współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Opera w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. 30 min. – 1 przerwa
OBSADA
ŁUCJA
Joanna KĘDZIOR, Ruslana KOVAL
EDGAR
Matheus POMPEU, Szymon RONA
HENRYK ASHTON
Stanisław KUFLYUK, Adam WOŹNIAK, Kamil ZDEBEL
RAJMUND
Grzegorz SZOSTAK, Zbigniew WUNSCH
ARTUR
Łukasz GAJ, Adam SOBIERAJSKI
ALICJA
Anna BORUCKA
NORMAN
Maciej KOMANDERA
Łucja z Lammermoor (Lucia di Lammermoor) – opera seria, której libretto napisał Salvatore Cammarano, a muzykę skomponował Gaetano Donizetti. Inspiracją było romantyczne dzieło Narzeczona z Lammermoor sir Waltera Scotta. Oparta na prawdziwych wydarzeniach powieść doczekała się wielu opracowań muzycznych, ale do historii opery przeszła właśnie jako Łucja z Lammermoor autorstwa Donizettiego. Światowa premiera spektaklu miała miejsce 26 września 1835 roku w Neapolu, na deskach Teatru San Carlo. Premiera polska (w j. niemieckim), odbyła się w Teatrze Miejskim we Lwowie, 29 grudnia 1838 roku.
To jedno z najbardziej znanych i lubianych dzieł Donizettiego. Intrygująca historia została zilustrowana przepiękną, pełną dramatyzmu muzyką. Spektakl opowiada o losach szkockich kochanków – Łucji i Edgara. Mimo trwających waśni między ich rodami, młodzi zakochują się w sobie i zaręczają. Nie będzie im jednak dane zażyć małżeńskiego szczęścia. Przeszkodzi w tym brat Łucji, lord Henryk, który podstępnie doprowadzi do ślubu siostry z bogatym lordem Arturem Bucklawą. Narzeczona Edgara daje się wciągnąć w intrygę brata. W chwili kiedy podpisuje ślubny kontrakt, pojawia się jej dawny ukochany. Przekonany o zdradzie Łucji, nie chce jej znać. Zrozpaczona dziewczyna uświadamia sobie intrygę. Podczas wesela, kiedy wszyscy goście tańczą i biesiadują, Łucja morduje swojego małżonka w ślubnym łożu, a następnie popada w obłęd i popełnia samobójstwo. Kiedy Edgar dowiaduje się o śmierci swojej byłej narzeczonej, rani się śmiertelnie sztyletem.
Libretto na podstawie powieści Sir Waltera Scotta „Narzeczona z Lammermooru” – Salvatore Cammarano.
Złota Maska 2008 w kategorii rola wokalno-aktorska dla Kariny Skrzeszewskiej za kreację partii Łucji z Lammermoor.
Streszczenie libretta według „Przewodnika operowego” J. Kańskiego
Akt I
Odsłona 1
W lasach Lammermooru trwa polowanie. W rozmowie ze swym rezydentem, Normanem, lord Ashton opowiada o wiekowej waśni Ashtonów i Ravenswoodów. Wywodzi się ona stąd, że Ashtonowie zagrabili niegdyś dobra swoim sąsiadom. Lord Ashton uwikłał się w spisek mający na celu przywrócenia na tron królewicza Jakuba, a zmiana warunków politycznych zrujnowała go. Możliwość poprawy sytuacji widzi w wydaniu swej siostry za wpływowego lorda Artura Bucklawa. Tymczasem Łucja kocha z wzajemnością dziedzica Ravenswoodu, Edgara, który ocalił ją kiedyś od śmierci.
Odsłona 2
W zamkowym ogrodzie Łucja czeka na Edgara. Chce się pożegnać przed jego wyjazdem do Francji. Ze złych przeczuć zwierza się przyjaciółce Alicji. Wchodzi Edgar i oświadcza Łucji, że w imię miłości gotów jest podać rękę jej bratu. Przed rozstaniem młodzi wymieniają pierścionki na znak trwałej miłości.
Akt II
Łucja, dowiedziawszy się o projektach swego brata, odrzuca rękę lorda Artura. Wówczas Ashton przedstawia siostrze fałszywe listy Edgara, z których wynika, że ukochany ją zdradza. Zrozpaczona Łucja zgadza się podpisać kontrakt ślubny. Na tę scenę trafia Edgar, który przybył prosić Ashtona o rękę siostry. Łucja nie ma sił, by mu wyjaśnić sytuację, zaś Edgar, przekonany o niestałości narzeczonej, rzuca jej pod nogi pierścionek i opuszcza zamek.
Akt III
Odsłona 1
Edgar przeczuwa podstęp ze strony Ashtona i wyzywa przewrotnego brata Łucji na pojedynek. Mają się spotkać koło grobowca Ravenswoodów.
Odsłona 2
Sala balowa Lammermooru zapełnia się weselnymi gośćmi Łucji i lorda Artura Bucklawa. Wchodzi kapelan Rajmund, ogłaszając, że Łucja zabiła swego małżonka. Pojawia się obłąkana Łucja. Idzie nie widząc nikogo, wydaje jej się, że rozmawia z Edgarem. Zebrani stoją jak skamieniali, przejęci tragedią.
Odsłona 3
Przy grobowcu zrozpaczony Edgar czeka na Ashtona, lecz ten nie przybywa. Z wieży Lammermooru słychać dzwon śmierci. Od strony zamku nadchodzi żałobna procesja, której uczestnicy opowiadają Edgarowi o tragicznych wydarzeniach i o śmierci Łucji. Słysząc to, Edgar przebija się sztyletem.
* * *
O spektaklu napisali:
Gabriela Gołaszewska jest zjawiskiem wokalnie niezwykłym. Śpiewa zniewalające strofy włoskiego bel canta ze swobodą i lekkością bez jakichkolwiek trudności technicznych, którymi najeżona jest partia Łucji. Jej sopran liryczny dużej mocy z biegłością koloraturową jest pełen blasku i wyjątkowego piękna.(…) Mnie jak zawsze, ale również i tym razem w partii Lorda Henryka Ashtona, usatysfakcjonował Stanisław Kufluk, baryton jeżdżący do Teatru Bolszoj w Moskwie, gdzie między innymi śpiewa Eugeniusza Oniegina, artysta już z międzynarodową karierą, choć przed nim zapewne jeszcze o wiele większa.
Sławomir Pietras „Angora”
Bohaterką wieczoru była bez wątpienia Gabriela Gołaszewska, młoda śpiewaczka obdarowana przez naturę pięknie brzmiącym głosem o srebrzystej barwie. (...) Zachwyt budziła swoboda prowadzenia frazy(...) Do tego należy dodać koloraturową wirtuozerię. (…) dzielnie dotrzymywał kroku, obdarzony mocnym, o wyrównanym brzmieniu barytonem Stanislav Kuflyuk w partii lorda Ashtona, okrutnego brata. Jego interpretacja sprawiła, że była to postać pełna pasji i determinacji w zmierzaniu do upragnionego celu. Na osobne słowa uznania zasłużył młody tenor Łukasz Załęski w partii Edgara, który ujął naturalną swobodą i elegancją prowadzenia frazy. Sumując: piękne wykonanie, udany wieczór przynoszący Operze Śląskiej zasłużony sukces i uznanie”
Adam Czopek „Maestro”
Wielką Sztuką jest przygotować taki spektakl, aby zachwycał we wszystkich aspektach: w warstwie wokalnej, aktorskiej, wizualnej .... Ten spełniał wszystkie te kryteria, oglądało się go z niewymuszoną przyjemnością oraz z żalem, że nie można było być obecnym na widowni. (…)Tytułową rolę wykonała Gabriela Gołaszewska. (...) Swoją grą i śpiewem uwydatniła uczucia znakomicie zobrazowane w muzyce Donizettiego. Prawdziwy popis swoich wokalnych możliwości zaprezentowała w scenie szaleństwa. Ten fragment opery należy do jednych z najbardziej wymagających w całej literaturze. Jej wykonanie było wybitne - uważam, że wiele śpiewaczek-odtwórczyń tej roli mogłoby się dużo nauczyć widząc, jak obłędnie można wykonywać tę scenę.
Blog „Il dolce suono”
Gabriela Gołaszewska została znakomicie obsadzona w partii tytułowej. To solistka świetna aktorsko – wypada bardzo autentycznie. Co więcej, dysponuje cudownym głosem, dzięki któremu każda aria brzmi absolutnie perfekcyjnie. (...) W przeciwieństwie do innych śpiewaczek, które skupiają się na ekspresji i pomijają koloraturę, Gabriela Gołaszewska jest perfekcyjna wokalnie. Tenorowa partia Edgara jest najeżona wyzwaniami, którym Łukasz Załęski sprostał z łatwością. Rola kontrolującego swoją siostrę Henryka jest z kolei wzorcem dla każdego dobrego barytona, a do takich należy Stanislav Kuflyuk, który jako Ashton przypomina Mefistofelesa. (...) To dobra okazja, żeby zobaczyć jedno z najbardziej znanych dzieł operowych w klasycznej inscenizacji z udziałem świetnej obsady.
Ursula Lipphart-Lindemeyer, „Das Opernmagazin”
Spektakl współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Obsada
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka
ŁUCJA
Joanna Kędzior
EDGAR
Szymon Rona
HENRYK ASHTON
Kamil Zdebel
RAJMUND
Grzegorz Szostak
ARTUR
Łukasz Gaj
NORMAN
Maciej Komandera
ALICJA
Anna Borucka
Becekowy Klub Filmowy: Apetyt na więcej. La Cocina

06.04
niedziela
19.30
Becekowy Klub Filmowy: Apetyt na więcej. La Cocina
Apetyt na więcej. La Cocina – dramat, Meksyk, USA, 2024; reż.: Alonso Ruizpalacios; obsada: Raúl Briones, Rooney Mara, Anna Díaz, Motell Gyn Foster, Laura Gómez, Oded Fehr.
Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.
Czas trwania: 139 min (Monolith/Kinoplex)
Wiek: 15+ (napisy)
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł DO ZAKUPU POD TYM LINKIEM: *Becekowy Klub Filmowy
*Becekowy Klub Filmowy – cykliczne spotkania miłośników sztuki filmowej, które mają na celu poszerzyć wiedzę uczestników na jej temat. Spotkania będą prowadzone do wybranych seansów w ramach repertuarowych filmów BCKina. Pokazy będą poprzedzone prelekcją i zakończone dyskusją.
Prowadząca: Marta Snoch – filmoznawczyni i autorka książki „Wybrańcy – kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna” (Wydawnictwo Naukowe Archaegraph, 2020). W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad doktoratem poświęconym audiowizualnym obliczom zapachów. Publikuje w „Ekranach”, „Kulturze Liberalnej”, „Gazecie Wyborczej” i „Przeglądzie Kulturoznawczym”.
BCKino – Apetyt na więcej. La Cocina

Apetyt na więcej. La Cocina – dramat, Meksyk, USA, 2024; reż.: Alonso Ruizpalacios; obsada: Raúl Briones, Rooney Mara, Anna Díaz, Motell Gyn Foster, Laura Gómez, Oded Fehr.
Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.
16.04 godz. 12.00 w ramach BCKino w samo południe. Na TEN seans bilety ulgowe do zakupu w kasie biletowej – 13 zł (Bytomska Karta Seniora).
*06.04 BKF – Becekowy Klub Filmowy (prelekcja przed filmem oraz dyskusja po seansie)
Becekowy Klub Filmowy – cykliczne spotkania miłośników sztuki filmowej, które mają na celu poszerzyć wiedzę uczestników na temat tej sztuki. Spotkania będą prowadzone do wybranych seansów w ramach repertuarowych filmów BCKina. Pokazy będą poprzedzone prelekcją i zakończone dyskusją.
Prowadząca: Marta Snoch – filmoznawczyni i autorka książki „Wybrańcy – kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna” (Wydawnictwo Naukowe Archaegraph, 2020). W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad doktoratem poświęconym audiowizualnym obliczom zapachów. Publikuje w „Ekranach", „Kulturze Liberalnej", „Gazecie Wyborczej" i „Przeglądzie Kulturoznawczym".
Czas trwania: 139 min (Monolith/Kinoplex)
Wiek: 15+ (napisy)
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł