Nadchodzące wydarzenia
terminarz dnia 30.03.2025
Projekt: . „Zwolnieni z teorii”
Projekt: . „Zwolnieni z teorii”.
Akcja Kilometry w Wodzie

Zapraszamy seniorów do udziału w Akcji "Kilometry w Wodzie"
#BytomSiePodoba
Dynamiczny filmik reklamujący miasto - jego atrakcje i architekturę.
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych”
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych” organizowane przez Fundacje Europejskich Inicjatyw
„EkoBytom”
„EkoBytom” - projekt o charakterze ekologicznym powstały dzięki zaangażowaniu m.in Fundacji Europejskich Inicjatyw na Śląsku.
Wystawa „Hörst du mein heimlisches Rufen?” = „Słyszysz me ciche wołanie”

Od poniedziałku, 3 marca w Galerii Rotunda Miejskiej Biblioteki Publicznej przy pl. Jana III Sobieskiego będzie można oglądać wystawę „Hörst du mein heimlisches Rufen?” = „Słyszysz me ciche wołanie”, która powstała z inicjatywy Towarzystwa Społeczno–Kulturalnego Niemców Województwa Śląskiego – Koło w Stolarzowicach.
Wystawa przedstawia losy mieszkańców Stolarzowic i Górnik w 1945 roku, nawiązując do wydarzeń określanym mianem Tragedii Górnośląskiej, a więc wydarzenia niezwykle traumatycznego w historii Górnego Śląska.
Wystawę „Hörst du mein heimlisches Rufen?” = „Słyszysz me ciche wołanie” będzie można oglądać w Galerii Rotunda Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bytomiu od 3 do 31 marca 2025 roku.
. „IJL BYTOM JUDO OPEN”,
„IJL BYTOM JUDO OPEN”. Zawody Judo, impreza o charakterze sportowym. Organizowana przez Uczniowski Klub Sportowy "Feniks".
Alchemia epoki przemysłu. XIX-wieczne odlewnictwo artystyczne ze zbiorów MGB - oprowadzanie kuratorskie
Alchemia epoki przemysłu. XIX-wieczne odlewnictwo artystyczne ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu - oprowadzanie kuratorskie. Prowadzi: Helena Kisielewska. Miejsce: pl. Jana III Sobieskiego 2. Bilet: 5 - 10 zł
Koncerty organowe i nie tylko...

W niedzielę, 30 marca w Kościele Mariackim w Bytomiu odbędzie się kolejny koncert w cyklu "Koncerty organowe i nie tylko...", podczas którego Maciej Leśniak, organista katedry w Bielsku-Białej, wykona na organach Improwizowaną Drogę Krzyżową. Ten autorski projekt miał być wykonany już 5 lat temu, jednak przeszkodziła temu pandemia. Niedzielne wykonanie w bytomskim kościele będzie premierowe. Koncert poprowadzi Marcin Gad, organista Kościoła Mariackiego.
Madama Butterfly

kierownictwo muzyczne premiery: Piotr Warzecha
inscenizacja i reżyseria: Henryk Konwiński
scenografia: Jan Bernaś
kierownictwo chóru: Krzysztof Martyniak
współpraca muzyczna: Krzysztof Dziewięcki
współpraca reżyserska: Feliks Widera
asystent reżysera: Maciej Komandera
Wznowienie sceniczne w Operze Śląskiej: 12 marca 2011 r. w oparciu o premierę z dn. 30 stycznia 1988 r.
Opera w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. 45 min. – 2 przerwy
„Madama Butterfly” to jedno z najsławniejszych dzieł w repertuarze operowym. Opowiada dramatyczną historię związku japońskiej gejszy Cho-Cho-San – tytułowej Butterfly, która wychodzi za mąż za Pinkertona, pułkownika stacjonujących w Nagasaki wojsk amerykańskich. Młoda Japonka jest tak bardzo zakochana w mężu, że porzuca dla niego swoją religię, kulturę i tradycję, on jednak nie traktuje tego małżeństwa poważnie. Niedługo po ślubie Pinkerton wyjeżdża i wraca dopiero po trzech latach z nową żoną, by zabrać synka, którego urodziła mu gejsza. Butterfly popełnia rytualne samobójstwo…
Premiera pierwszej wersji opery miała miejsce 17 lutego 1904 r. w mediolańskiej La Scali. „Madama Butterfly” składała się wtedy z dwu aktów i została bardzo chłodno przyjęta. Cztery miesiące później wystawiono ją ponownie w Brescii, dzieląc nieproporcjonalnie długi drugi akt na dwie części i wprowadzając inne drobniejsze zmiany. Tym razem dzieło Pucciniego odniosło olbrzymi sukces, przenosząc się na deski Metropolitan Opera w 1907 r.
„Madama Butterfly” - nie licząc wznowień – prezentowana była w Operze Śląskiej w nowej, premierowej inscenizacji trzykrotnie. Premiera ostatniej wersji miała miejsce 30 stycznia 1988 r. A jej wznowienie w marcu 2011 r.
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa na podstawie sztuki Davida Belasco - Gejsza
AKT I
W japońskim porcie zatrzymał się na czas dłuższy okręt amerykańskiej marynarki wojennej. Monotonny tryb życia przykrzy się młodemu porucznikowi Pinkertonowi; aby sobie uprzyjemnić życie, korzysta z usług japońskiego pośrednika Goro, który za opłatą ułatwia mu znajomość z młodziutką gejszą Cho-cho-san, zwaną także Butterfly (motyl). Pinkerton, zgodnie z japońskimi zwyczajami, ma zawrzeć z nią ślub, którego ważność rozciąga się na 999 lat. Goro wprowadza porucznika da wynajętego dlań domku na wzgórzu nad miastem i przedstawia mu służbę jego przyszłej żony. Wkrótce ma się odbyć ceremonia ślubna – jako pierwszy z gości zjawia się konsul Stanów Zjednoczonych w Nagasaki, Sharpless. Zapatruje się on na sprawę małżeństwa Pinkertona poważniej niż młody porucznik i ostrzega go, by nie łamał życia młodziutkiej, szczerze go kochającej Japonce. Nadchodzi Cho-cho-san w otoczeniu rodziny i licznego grona dziewcząt japońskich. Wyznaje ona Pinkertonowi, że rano była w domu misjonarzy, by przyjąć wiarę chrześcijańską i że dla niego gotowa jest zupełnie zerwać ze swą rodziną i środowiskiem. Urzędnik stanu cywilnego odczytuje akt ślubu. Weselną atmosferę mąci nagłe zjawienie się wuja panny młodej – Bonzy, który odkrył tajemnicę jej chrztu i za porzucenie wiary ojców oraz poślubienie cudzoziemca rzuca przekleństwo na jej głowę. W ślad za nim opuszczają pośpiesznie dom Pinkertona przerażeni goście weselni. Butterfly i Pinkerton zostają sami. Nadchodzi noc. Akt I kończy się wspaniałym duetem miłosnym, jednym z najpiękniejszych w światowej literaturze operowej („Bimba degli occhi”).
AKT II
Minęły trzy lata od ślubu Pinkertona. Butterfly wraz z małym synkiem każdej wiosny oczekuje męża, który odjeżdżając wkrótce po ceremonii zaślubin, przyrzekł jej, że na pewno powróci. Żyją w biedzie, a wierna służebnica Buttertly, Suzuki, obawia się gorszego jeszcze niedostatku, nie spodziewa się bowiem powrotu Pinkertona. Butterfly jednak niezachwianie wierzy jego słowom. Nieoczekiwanie zjawia się witany radośnie przez Butterfly konsul Sharpless. W trakcie jego wizyty przybywa też bogaty książę Yamadori, który przy pomocy pośrednika Goro zabiega o względy Cho-cho-san. Młoda Japonka odrzuca jednak stanowczo jego konkury. Uważa się nadal za żonę Pinkertona i nie uznaje rozwodowych zwyczajów japońskich. Na jej postanowienie nie wpływają nawet słowa Sharplessa, który w oględny sposób daje do zrozumienia, że Pinkerton nie zamierza do niej wracać. Cho-cho-san nie wierzy słowom konsula (aria „Un bel di vedremo” – „Tam na wschodniej stronie”). Pokazuje mu swego synka i prosi, by powiadomił Pinkertona, że oboje z dzieckiem stale go oczekują. Zakłopotany swą przykrą misją Sharpless opuszcza dom Butterfly, która w chwil potem wypędza natrętnego Goro, Wystrzał armatni zwiastuje przybycie okrętu Pinkertona. Uszczęśliwiona Butterfly przystraja wraz z Suzuki cały dom kwiatami (duet „Schuoti quelle fronda”) i ubrana w ślubną suknię oczekuje przybycia małżonka. Z wolna zapada zmierzch; w oddali słychać śpiew rybaków wracających z połowu. Na ścieżce wiodącej do domku Butterfly nie widać nikogo…
AKT III
Minęła noc. Znużona oczekiwaniem, usnęła Butterfly. Teraz dopiero w ogródku przed domem zjawiają się Sharpless i Pinkerton. Suzuki ze zdumieniem patrzy na towarzyszącą im nieznajomą elegancką damę. To małżonka Pinkertona przybyła wraz z mężem, by zabrać jego synka. Cho-cho-san, która zjawia się po chwili, od razu domyśla się wszystkiego i wie, co ma teraz uczynić. Odprawia obecnych i wydobywa ze skrytki stary, rodowy sztylet, na którego klindze wyryte są słowa: „Niechaj z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem”. Pożegnawszy się z dzieckiem Cho-cho-san przebija się sztyletem. Ostatnim odruchem świadomości zwraca się w stronę Pinkertona, który wpada do pokoju z okrzykiem „Butterfly”!
/Z „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego/
Obsada
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka
MADAMA BUTTERFLY
Anna Wiśniewska-Schoppa
SUZUKI
Anna Borucka
PINKERTON
Matheus Pompeu
KONSUL
Andrzej Dobber
BONZO
Grzegorz Szostak
GORO
Maciej Komandera
YAMADORI
Zbigniew Wunsch
KATE
Aleksandra Stokłosa
KOMISARZ
Adam Woźniak
URZĘDNIK
Michał Bagniewski
DZIECKO
Leon Okoński
BCKino – Queer

Queer – dramat, USA, Włochy, 2024; reż.: Luca Guadagnino; obsada: Daniel Craig, Drew Starkey, Lesley Manville, Jason Francesco Schwartzman, Henrique Zaga, Colin Bates.
Przystojny, wysportowany pisarz Lee (Daniel Craig) żyje tanio i leniwie w Mexico City po drugiej wojnie światowej, włócząc się po barach, biorąc narkotyki i podrywając facetów. Przeszukując wzrokiem pijane stada starszych gejowskich dżentelmenów rozrzuconych po kantynie, zauważa siedzącego samotnie młodego Amerykanina Eugene'a (Drew Starkey). Ma namiętną obsesję na jego punkcie, choć ten wydaje się być heteroseksualny i zainteresowany rudowłosą niewiastą. Lee wymyśla plan bliższego nawiązania z nim kontaktu, składając propozycję. Razem podróżują do peruwiańskiej dżungli, ponieważ Lee chce spróbować legendarnego halucynogenu dającego zdolności telekinetyczne i – co najważniejsze – chce odkryć, co Eugene naprawdę myśli i czuje na jego temat.
Czas trwania: 135 min (Gutek Film/Kinoplex)
Wiek: 15+ (napisy)
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł