Nadchodzące wydarzenia
terminarz dnia 04.02.2024
Życie zaklęte w kamieniu - Wystawa w Muzeum Górnośląskim

Zapraszamy na naszą nową ekspozycję „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, na której znalazły się szczątki prehistorycznych zwierząt.
Dinozaury rozpalają wyobraźnię zarówno małych, jak i dużych miłośników prehistorii, dlatego Muzeum Górnośląskie w Bytomiu przygotowało specjalną wystawę „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, której towarzyszą warsztaty, wykłady i oprowadzania kuratorskie, które pomogą nam bliżej poznać fascynujący świat sprzed milionów lat.
Która grupa dinozaurów posiadała na końcu ogona potężną kostną narośl, zwaną buławą? Czy las karboński znacznie różnił się od tego, co obecnie uważamy za las? Jaka grupa triasowych gadów przypomina pancerniki? Czym żywiły się amonity? Odpowiedzi na te, jak i wiele innych pytań znajdziecie na naszej nowej, dinozaurowej ekspozycji, wzbogaconej o wielkoformatowe wydruki zdjęć potężnych gadów. Wszystkie informacje osadzone na osi czasu, podkreślającej walory edukacyjne ekspozycji.
Więcej na stronie Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu
„Krzycz, Siostro, krzycz!” – wystawa sztuki współczesnej
„Krzycz, Siostro, krzycz!” – wystawa sztuki współczesnej. Udział biorą: Maciej Cholewa, Barbara Gryka, Dorota Hadrian, Irena Klepfisz, Lidija Mirković, Ewa Noras, Anna Piotrowska, Marta Romankiv, Pragati Sethi, Małgorzata Szandała, Alla Zagaykevych. Kuratorki: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina. Bilety: 1 – 3 zł
Spektakl w Teatrze Rozbark - "Policzalni"

Zapraszamy na spektakl stworzony w ramach współpracy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark pod dyrekcją artystyczną Anny Piotrowskiej i Teatru Tańca ZAWIROWANIA z Warszawy pod dyrekcją Elwiry Piorun i Włodzimierza Kaczkowskiego. Naszym celem jest poszerzanie pola w wymianie działań i doświadczeń artystycznych, które mamy nadzieję przyniosą ciekawe rozwiązania. Za koncepcję, choreografię i reżyserię odpowiada Anna Piotrowska, związana obecnie z Teatrem Rozbark, która również działa w środowisku warszawskim. Muzykę oryginalną do spektaklu stworzyła Aleksandra Piotrowska.
Salon Poezji i Muzyki Anny Dymnej

Bytomski Salon Poezji i Muzyki Anny Dymnej to cykliczne, comiesięczne, niedzielne spotkania artystyczno-towarzyskie, odbywające się w sali koncertowej im. Adama Didura, podczas którego zaproszeni polscy aktorzy teatralni przy akompaniamencie muzycznym, prezentują poezję wybranych przez siebie poetów.
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Idzie luty – to tytuł lutowego spotkania Salonu Poezji i Muzyki Anny Dymnej. Wysłuchamy wierszy m.in. Jarosława Iwaszkiewicza, Julina Tuwima. Mieczysława Jastruna czy Czesława Miłosza.
Podczas spotkania wystąpią Wanda Tanasiewicz i Artur Jaron (klarnety) - uczniowie z klasy Dariusza Jurszy z Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopania im. Stanisława Moniuszki w Katowicach.
W ich wykonaniu usłyszymy utwory m.in. Brepsanta, Gebauera, Dworàka, Berr'a.
Wykonawcy:
- Jolanta Niestrój-Malisz
- Jakub Piwowarczyk
- Wanda Tanasiewicz i Artur Jaron z Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopania im. Stanisława Moniuszki w Katowicach
Podczas spotkania słodki poczęstunek przy kawie zapewni Społem PSS w Bytomiu.
Salon Poezji i Muzyki powstał w Bytomiu z inicjatywy Anny Dymnej, która goszcząc w Operze Śląskiej w lutym 2006 roku /podczas charytatywnego koncertu poświęconego tragicznym wydarzeniom w hali Międzynarodowych Targów Katowickich w Chorzowie/ zobaczyła Salę Koncertową im. Adama Didura i zaproponowała, aby zrealizować dla bytomian cykliczne spotkania z poezją. Bytomski Salon jest jedną z filii Krakowskiego Salonu Poezji, który zaczął działać w styczniu 2002 roku w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Krakowski Salon Poezji stał się szybko cenionym i lubianym wydarzeniem. Jego sukces przerósł najśmielsze oczekiwania organizatorów. Powstały Salony Poezji w Gdańsku, Tczewie, Tarnowie, Częstochowie, Opolu, Lublinie, Gliwicach. W Operze Śląskiej poetyckie spotkania odbywają się regularnie od dnia swej inauguracji tj. 1 października 2006 i niezmiennie cieszą się ogromną popularnością wśród naszych widzów.
Od września 2016 roku opiekunem artystycznym comiesięcznych spotkań jest Ewa Leśniak – związana ze sceną Teatru Śląskiego w Katowicach aktorka teatralna, filmowa i estradowa, Wiceprezes Związku Artystów Scen Polskich. Współpracuje także z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem im. A. Mickiewicza w Łodzi i Teatrem Rozrywki w Chorzowie. W swoim dorobku ma około stu ról teatralnych i kilkanaście ról filmowych. Nagrodzona trzema Złotymi Maskami, oznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi i Srebrną Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” i Odznaką za zasługi dla woj. katowickiego. Zaangażowana w działalność edukacyjną i pedagogiczną związaną z przygotowaniem do egzaminów wstępnych do szkoły teatralnej i egzaminów eksternistycznych.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc konieczna jest wcześniejsza rezerwacja wejściówek:
- w kasie biletowej Opery tel. 32/ 39-66-815, 32/ 39-66-877
- w Biurze Obsługi Widza, tel. 32/ 39-66-808 | 32/ 39-66-853
Magia Bytomia - abstrakcyjne pejzaże Śląska
Magia Bytomia - abstrakcyjne pejzaże Śląska to tytuł najnowszej wystawy bytomskiej malarki Magdaleny Wesołowskiej. Wernisaż wystawy, na której zaprezentowany zostanie cykl obrazów realizowany w ramach Stypendium Prezydenta Bytomia, odbędzie się w niedzielę, 4 lutego o 17.00 w Pałacu w Miechowicach.
Wernisaż wystawy malarskiej Magdaleny Wesołowskiej

Wernisaż wystawy Magia Bytomia - abstrakcyjne pejzaże Śląska.
Cykl obrazów został namalowany w ramach Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Bytomia 2023.
Bal maskowy

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Anna Wieczur
Scenografia: Matylda Kotlińska
Kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Izadora Weiss
Projekcje: Stanisław Zaleski
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska
Inspicjent: Jadwiga Bacik, Krystyna Siedlik
Opera w 2 aktach
Czas trwania:2 godz. 50 min - 1 przerwa
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
OBSADA
Król Gustaw: Matheus Pompeu / Łukasz Załęski
Amelia: Wioletta Chodowicz / Anna Wiśniewska-Schoppa
Renato: Stepan Drobit / Stanislav Kuflyuk / Mateusz Michałowski / Adam Woźniak
Ulryka: Anna Borucka / Małgorzata Walewska
Oskar: Marta Huptas / Ruslana Koval / Gabriela Legun
Horn: Bogdan Kurowski / Grzegorz Szostak
Ribbing: Zbigniew Wunsch
Sędzia Najwyższy: Maciej Komandera / Adam Sobierajski
Krystian: Kamil Zdebel / Adam Woźniak
Służący Amelii: Michał Bagniewski
„Bal maskowy” Giuseppe Verdiego to opowieść o zdradzonej przyjaźni i niespełnionej miłości. Zainspirowana autentycznym wydarzeniem zamachu na króla Szwecji – Gustawa III w roku 1792, łączący w sobie wątki sensacyjne i romantyczne nasycone emocjami wspaniale wyrażonymi w muzyce.
Spotykają się tu dwa światy: ustalonych reguł i hierarchii oraz nieokiełznanej natury i niewidzialnych sił. Anna Wieczur – reżyserka zadaje pytania o nieprzewidywalny los: czy zdarzenia przebiegają w określony sposób, ponieważ bohaterowie są marionetkami w rękach przeznaczenia? Czy też wiedza o przeznaczonym im losie determinuje ich zachowania?
Streszczenie libretta
Akt pierwszy
Obraz 1
1792 rok. Pałac Królewski w Sztokholmie. Posłowie, dworzanie, petenci oczekują na spotkanie z Królem Gustawem III. Paź króla - Oskar wręcza mu listę gości zaproszonych na bal. Król znajduje na niej imię Amelii, w której jest szaleńczo zakochany. Jest ona jednak żoną hrabiego Renato – oddanego mu najlepszego przyjaciela. Wśród oczekujących na spotkanie z królem są również hrabia Ribbing i hrabia Horn, którzy nie darzą Króla sympatią – oskarżają go o nieudolność w rządzeniu krajem i planują zamach stanu. Król w rozmowie z Renato wyznaje, że czuje się wyczerpany, a sprawowanie rządów w kraju jest bardzo trudne. Renato informuje go o planowanym zamachu. Król nie czuje się zagrożony, nie chce znać nazwisk konspiratorów, jest bowiem przekonany, że miłość i zaufanie jego ludu będą go chronić. Nadchodzi sędzia z dekretem dotyczącym wydalenia z kraju wróżki Ulryki, która według niego – stanowi zagrożenie dla królestwa. Oscar staje w jej obronie i namawia Króla do odwiedzenia podejrzanej o czary.
Obraz 2
W tym czasie otoczona gronem kobiet Ulryka przyzywa Lucyfera, by ją oświecił. Przebrany za rybaka Gustaw obserwuje, jak Wiedźma przepowiada żeglarzowi Christianowi dostatek i awans. Proroctwo spełnia się – Gustaw szybko pisze dekret o awansie i wsuwa mu do kieszeni nominację oficerską oraz złoto. Ulrykę odwiedza Amelia, która wyznaje, że pokochała Króla Gustawa grzeszną miłością. Ulryka radzi jej, że ból miłości może wyleczyć wyłącznie tajemnicze zioło, które powinna zerwać o północy. Nadchodzi reszta dworu, wśród nich spiskowcy. Król prosi Ulrykę o wróżbę. Wiedźma przepowiada mu śmierć. Zabójcą będzie ten, kto jako pierwszy uściśnie królewską dłoń. Pojawia się Renato, szczęśliwy Król podaje mu rękę i ujawnia swoją tożsamość. Zarzuca Wiedźmie kłamstwo, mówiąc, że jego najlepszy przyjaciel nigdy by go nie skrzywdził. Ulryka traci wiarygodność. Nikt z dworu nie wierzy już w jej nieomylność.
Akt drugi
Noc. Wzgórze straceńców. Amelia szuka mocy cudownego ziela, które ma jej pomóc zapomnieć o miłości do Króla. Na wzgórzu również pojawia się Gustaw, który wyznaje miłość zaskoczonej Amelii. Nagle nadchodzi Renato – przyszedł ostrzec Króla, że spiskowcy widzieli go w towarzystwie nieznanej kobiety. Renato nie rozpoznaje w damie w woalu swojej żony. Hrabia oddaje swój płaszcz królowi. Gustaw odchodzi zostawiając Amelię pod opieką przyjaciela. Renato przysięga Królowi, że nie będzie dociekać, kim jest kobieta powierzona jego opiece. Podczas gdy królowi udaje się uciec, spiskowcy blokują drogę dwóm uciekinierom. Kiedy spiskowcy atakują Renato próbuje osłonić towarzyszkę, jednak w zamieszaniu woal spada z głowy Amelii. Renato jest wstrząśnięty odkryciem. Wzburzony zwraca się do spiskowców i wzywa ich do swojego domu następnego dnia.
Akt trzeci
Obraz 1
Gabinet hrabiego. Oszukany i zraniony Renato nie wierzy zapewnieniom żony, że ta nie dopuściła się zdrady. Poprzysięga, że król za wyrządzoną mu krzywdę zapłaci życiem. Decyduje przyłączyć się do spiskowców. Chętnych do zabójstwa Króla jest jednak więcej. O tym, kto zada śmiertelny cios zdecyduje los. Renato wkłada do urny arkusze z imionami. Hrabia zmusza Amelię, aby wylosowała jeden z nich. Odczuwa wielką satysfakcję, gdy na kartce widnieje jego nazwisko. W tym czasie przybywa Oskar z zaproszeniem na bal. Spiskowcy zgodnie uznają, że maskarada będzie idealnym miejscem do przeprowadzenia zamachu. Amelia, która przeczuwa, co się wydarzy, decyduje się ostrzec Gustawa.
Obraz 2
Pałac Królewski. Gustaw zdaje sobie sprawę, że musi wyrzec się miłości do Amelii. Postanawia podpisać rozkaz wysłania Renato i Amelii za granicę. Oscar przynosi mu anonimowe ostrzeżenie o zamachu, do którego ma dojść podczas balu. Król Gustaw po mimo to decyduje się wziąć udział w zabawie - wie, że jeśli się nie pojawi, zostanie uznany na tchórza.
Obraz 3
Sala balowa w Pałacu Królewskim. Renato podstępem dowiaduje się, w jakim przebraniu pojawi się Król. Zrozpaczona Amelia podejmuje się bezskuteczną próbę ostrzeżenia Gustawa przed niebezpieczeństwem. Król oznajmia Amelii, że muszą z mężem opuścić kraj. Zakochani wiedzą, że to ich ostatnia rozmowa. Renato zadaje śmiertelny cios. królowi. Ostatkiem sił Gustaw zapewnia oprawcę o niewinności Amelii. Umierając wybacza zabójcy.
Obsada
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
KRÓL GUSTAW
Łukasz Załęski
AMELIA
Anna Wiśniewska-Schoppa
RENATO
Stanislav Kuflyuk
ULRYKA
Małgorzata Walewska
OSKAR
Marta Huptas
HORN
Grzegorz Szostak
RIBBING
Zbigniew Wunsch
SĘDZIA NAJWYŻSZY
Maciej Komandera
KRYSTIAN
Kamil Zdebel
SŁUŻĄCY AMELII
Michał Bagniewski
BCKino – Przesilenie zimowe

Przesilenie zimowe – dramat, komedia, USA 2023; reż.: Alexander Payne; obsada: Paul Giamatti, Dominic Sessa, Da'Vine Joy Randolph, Carrie Preston.
Nominowany do Oscara Paul Giamatti w roli nielubianego nauczyciela, Paula. Paul jest postrzegany przez uczniów, nauczycieli oraz dyrektora szkoły jako osoba pompatyczna i irytująca. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia w 1970 roku i Paul, nie mając rodziny, nigdzie nie wyjeżdża. Nauczyciel zostaje w szkole, aby pilnować uczniów, którzy nie mogą wrócić do domu. Po kilku dniach zostaje tylko jeden uczeń - sprawiający kłopoty 15-latek o imieniu Angus (Dominic Sessa), któremu grozi wydalenie za fatalne zachowanie. Do Paula i Angusa dołącza kucharka Mary (Randolph), której syn niedawno zginął w Wietnamie. Tych troje bardzo różnych rozbitków tworzy nieprawdopodobną świąteczną rodzinę, która dzieli się komicznymi perypetiami podczas dwóch bardzo śnieżnych tygodni w Nowej Anglii. Prawdziwą podróżą okaże się to, jak pomagają sobie nawzajem zrozumieć, że nie są przywiązani do swojej przeszłości – mogą wybrać własną przyszłość.
31.01 godz. 12:00 w ramach BCKino w samo południe
Czas trwania: 133 min. (UIP)
Sala: Gloria (I piętro)