• język migowy
  • BIP
Strona główna/Czas wolny/Nadchodzące wydarzenia

Nadchodzące wydarzenia

terminarz dnia 09.01.2024

Życie zaklęte w kamieniu - Wystawa w Muzeum Górnośląskim

Miejsce: Muzeum Górnośląskie w Bytomiu
Kategoria: Muzeum Górnośląskie
Data: 2023-09-22 - 2024-06-23
Muzeum Górnośląskie / 2023-09-22

Zapraszamy na naszą nową ekspozycję „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, na której znalazły się szczątki prehistorycznych zwierząt.

Dinozaury rozpalają wyobraźnię zarówno małych, jak i dużych miłośników prehistorii, dlatego Muzeum Górnośląskie w Bytomiu przygotowało specjalną wystawę „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, której towarzyszą warsztaty, wykłady i oprowadzania kuratorskie, które pomogą nam bliżej poznać fascynujący świat sprzed milionów lat.

Która grupa dinozaurów posiadała na końcu ogona potężną kostną narośl, zwaną buławą? Czy las karboński znacznie różnił się od tego, co obecnie uważamy za las? Jaka grupa triasowych gadów przypomina pancerniki? Czym żywiły się amonity? Odpowiedzi na te, jak i wiele innych pytań znajdziecie na naszej nowej, dinozaurowej ekspozycji, wzbogaconej o wielkoformatowe wydruki zdjęć potężnych gadów. Wszystkie informacje osadzone na osi czasu, podkreślającej walory edukacyjne ekspozycji.

Więcej na stronie Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu

Antypodręcznik. Jak zbudować niewidzialne miejsce? i Teraz widzę, że to jest złudzenie - wernisaż nowych wystaw zbiorowych w CSW Kronika

Miejsce: CSW Kronika
Kategoria: Kultura
Data: 2023-11-18 - 2024-01-12
Godzina: 19.00
Kultura / 2023-11-18

Antypodręcznik. Jak zbudować niewidzialne miejsce?

Projekt „Antypodręcznik. Jak zbudować niewidzialne miejsce” wykorzystuje sztukę jako narzędzie do pracy z lękami i traumami, łącząc zaproszonych twórców i twórczynie, pensjonariuszy i personel Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku.

Tłem dla realizowanych działań jest zabytkowa architektura instytucji. Budynki poszczególnych oddziałów i otaczający je park zostały potraktowane jako soczewki skupiające osady przeszłości, kondensujące uciszane głosy, zapomniane historie. W architekturze kompleksu szpitalnego, jak w każdym starzejącym się organizmie, w którym pełno zatorów, napięć, bólów reumatycznych i śladów po dawnych kontuzjach, znaleźć można wiele opustoszałych pomieszczeń, labiryntowych korytarzy, nieczynnych klatek schodowych.

Wykorzystanie architektury szpitala jako narzędzia do pracy z pamięcią pacjentów i pacjentek, ujawnia ambiwalencje wpisaną w tytułowe niewidzialne miejsce z jednej strony rozumiane jako instytucja zepchnięta na marginesy społecznej widzialności, z drugiej bezpieczna przestrzeń wewnętrzna, której budowanie wpisane jest w proces powrotu do równowagi psychicznej.

Teraz widzę, że to jest złudzenie

Wystawa „Teraz widzę, że to jest złudzenie” podsumowuje Projekt Baza realizowany w CSW Kronika od 2021 roku. Projekt angażuje najmłodszych mieszkańców Bytomia do twórczego działania. W trakcie warsztatów młode osoby mają okazję poznać artystki i artystów i podjąć z nimi działania artystyczne w przestrzeni miejskiej.

Wspólne tworzenie jest dla młodych osób impulsem do własnych poszukiwań, rozwijania postawy krytycznej i twórczego myślenia. Ma kształtować w młodych osobach poczucie sprawstwa i uświadamiać im, że za pośrednictwem sztuki mogą wzbogacać przestrzeń, w której żyją na co dzień, o swój punkt widzenia.

 

Wystawa Kalendarzy Adwentowych 2023

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna, pl. Sobieskiego, I piętro
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2023-12-01 - 2024-01-31

To już kolejna próba przybliżenia odbiorcom spojrzenia na sztukę osób, dla których jest ona terapią, sposobem na wyrażanie siebie, pozbawione ograniczeń  i możliwością integracji.

Wystawa kalendarzy adwentowych to radość oczekiwania symbolicznie ubrana w wyjątkowe ramy. Mamy możliwość spojrzeć na ten czas oczami osób o niesamowitej wrażliwości: bytomskich i zabrzańskich uczestników warsztatów terapii zajęciowej, osób w kryzysie bezdomności, seniorów i dzieci, osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, zaburzeniami psychicznymi, mieszkańców DPS - ów.

Zapraszamy na kolejną z cyklicznych wystaw łączących różne spojrzenia na to, co nas łączy. Od 1.12.2023 r. do 31.01.2024 r. I piętro gmach główny MBP

BCKino – Ferrari

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2024-01-09
Godzina: 19:45:00
Podkategoria: BCKino, BCKino w samo południe
Bytomskie Centrum Kultury / 2024-01-09

Ferrari – biograficzny, dramat, USA, Wielka Brytania, Włochy, Chiny 2023; reż.: Michael Mann; obsada: Adam Driver, Penelope Cruz, Shailene Woodley, Patrick Dempsey.

Bohaterem biografii jest słynny Enzo Ferrari (Adam Driver), były kierowca rajdowy, który znajduje się w najtrudniejszym momencie swojego życia. Firma, którą od 10 lat buduje wraz z piękną żoną, Laurą (Penelope Cruz) stoi u progu bankructwa. Ale to nie koniec problemów! Na szczęśliwym dotąd życiu rodzinnym tragicznym cieniem kładzie się śmierć syna. W tej sytuacji Enzo decyduje się postawić wszystko na jedną kartę i wziąć udział w jednym z najtrudniejszych wyścigów na świecie. Liczącym ponad 1500 kilometrów rajdzie przez całe Włochy, znanym jako Mille Miglia. Zwycięstwo to szansa na ocalenie firmy, a przegrana oznacza stratę wszystkiego. 

17.01. godz. 12:00 w ramach BCKino w samo południe 

Czas trwania: 130 min. (Monolith – Kinoplex Silesia)
Wiek: 15+ (napisy)
Sala: Gloria (I piętro)

EXperymentalna Scena XS w Teatrze Rozbark - "Matriona-Patriona"

Miejsce: Teatr Rozbark
Kategoria: Teatr Rozbark
Data: 2024-01-09
Godzina: 19.00
W postindustrialnej przestrzeni byłej Cechowni KWK Rozbark, na wyjątkowej Scenie Cechownia swoje prace zaprezentują:
 
Magdalena Łakoma - urodzona w 1995 roku w Krakowie. Artystka wizualna, scenografka i kostiumografka teatralna i filmowa. Absolwentka Teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tworzy prace związane z aktualnie angażującymi ją tematami społeczno-kulturowymi. Tworząc, często inspiruje się kulturą, historią i literaturą innych krajów. W swojej twórczości skupia się, często podświadomie na aktualnie interesujących ją tematach i problemach. Często są to wątki związane z feminizmem, macierzyństwem, pustką, szeroko rozumianym człowieczeństwem i funkcją sztuki. Stara się zagłębiać w siebie i podejmować decyzje na podstawie tego, co naprawdę ją porusza i interesuje.
 
Wideoperformans w bezpośredni i pośredni sposób nawiązuje do aktualnej sytuacji wojennej na Ukrainie. Matrioszka jest utożsamiana z matką lub kobietą, co jest niezwykle istotne w kontekście aktualnej sytuacji na świecie. Istotną kwestią wyboru tej figury rzeźbiarskiej było także zawłaszczenie kulturowe, gdyż łączona głównie z Rosją, matrioszka ma tak naprawdę szerokie korzenie, których źródeł należy szukać w kulturze japońskiej. Jest także związana z Ukrainą będąc ozdobą większości straganów i wystaw sklepowych oraz częstą pamiątką z podróży do tego kraju. Matrioszki mają na sobie symbole żałoby i symbole wojenne inspirowane afgańskimi dywanami wojennymi z okresu radzieckiej interwencji w Afganistanie. Najmniejsza figura zbliżona wysokością do wzrostu dziecka nawiązuje do macierzyństwa. Prezentowane trzy rzeźby układają się w cykl życia kobiety. Antywojenny film w poetycki sposób ujmuje temat w dwóch planach, ruin i pustyni. Dopełnieniem filmu jest podkład dźwiękowy w postaci piosenki "Pust wsiegda budiet sołnce". Wybór utworu zdeterminowany jest ironicznym ukazaniem złudnej obietnicy pokoju i dobrobytu "na wieki".
 
Aleksandra Skorupa - absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu w krakowskim AST (dawniej PWST), teatrolożka (absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie), dramaturżka i reżyserka autorskich spektakli. Ukończyła także studia podyplomowe z zarządzania w kulturze na Politechnice Gdańskiej. Od 2021 roku prowadzi zajęcia z zakresu edukacji teatralnej na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Jej monodram o legendarnej działaczce komunistycznej „Wanda Wasilewska” (prototyp filmu) zdobył główną nagrodę na 14. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Teatrze Studio w Warszawie, nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS na 6. Forum Młodej Reżyserii w PWST w Krakowie, nagrodę na V Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora MONOfest w Łodzi, nagrodę Tryton dla największej osobowości artystycznej Festiwalu FAMA oraz II miejsce na festiwalu Sopockie Konfrontacje Teatralne, spektakl „Sońka” wg I. Karpowicza został wystawiony w ramach finału Obserwatorium Artystycznego ENTREE w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. W ramach Olimpiady Teatralnej w Instytucie Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu współreżyserowała projekt „Dziady. Lekcja” z udziałem Jerzego Treli. Debiutowała na scenie instytucjonalnej w Teatrze Nowym im. Witkacego w Słupsku, realizując spektakl „Tlen”. W tym samym mieście, w Teatrze Tęcza zrealizowała spektakl „Noc żywych Ballad”. Tworzy etiudy filmowe: „Pierwszy września”, nagrodzony na festiwalach Stopklatka i Kaliszfornia, „Mątwa”, nagrodzona na festiwalu Witkacy pod Strzechy oraz „Pokarm”, nagrodzony w konkursie Modelatornia on-line. W Teatrze Kubuś w Kielcach zrealizowała teatr telewizji „Królowa Ś.”. W ramach stypendium „Kultura w sieci” stworzyła etiudę filmową „Pamiątka z widzenia”, prezentowaną w finale festiwalu OKFA 2021 oraz festiwalu Kino 2021. Nowe Historie w TVN Fabuła. Od 2018 roku prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, łącząc doświadczenie pracy instytucjonalnej z pracą animacyjną.
 
Łukasz Adamus - wielki człowiek z wielkim poczuciem humoru i dystansem do siebie. W latach bardzo młodzieńczych lektor i zapowiadacz na apelach szkolnych oraz przedstawieniach, były członek kabaretu Wesoły Tryb Życia, aktualny członek kabaretu Trzecia Strona Medalu, czyli kabareciarz z krwi i kości. Aktor Międzywydziałowego Teatru Studenckiego kURtyna Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Działający w różnych projektach artystycznych organizowanych przez Olę Skorupę. Konferansjer, nie praktykujący stand-uper i gawędziarz, jeżeli ma ochotę mówić. Lubi dobrze zjeść, dobrze popić (głównie herbaty) i muzykę metalową w każdej ilości.
 
Dominik Sikora - od przedszkola do osiemnastki gwiazda jasełek i akademii szkolnych. Od osiemnastki do nadal student nauk ścisłych, aktor Myślenickiego Teatru w Stodole Doroty Ruśkowskiej, Krakowski Bard Myślenickich Salonów Poezji, były członek kabaretu Wesoły Tryb Życia i stały aktor Międzywydziałowego Teatru Studenckiego kURtyna Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Jako student UR zagrał w trzech reklamach (jednej telewizyjnej nawet), dzięki czemu zarobił małą fortunę, którą wydał na warunki, bo zamiast zakuwać na egzaminy, chodził na próby i szlajał się po Europie grając w spektaklach. Niedoszły Student Krakowskiej AST, który czasem udziela się w różnych projektach Oli Skorupy lub pomaga jej w przeprowadzkach. Czasem piecze też brzydkie torty urodzinowe dla przyjaciół. Lubi whisky i festiwale muzyki rockowej - najlepiej jednocześnie.

Dominika Zielińska - w burzliwym związku z teatrem od bardzo dawna. Brała udział, między innymi, w realizacjach teatrów M.I.S.T. i Kontrabanda. Od lat jest związana z Teatrem Bez Rzędów oraz oddała się już dziewięć razy (w tym dwa filmowo) pod opiekę reżyserską Aleksandrze Skorupie. Na mapie projektów, w które się angażuje, znajduje się także Międzywydziałowy Teatr Studencki Kurtyna. Maniacko uczestniczy w przeróżnych warsztatach teatralnych. Lubi morze i tuńczyka z puszki. Gdy jedzie do lasu, zamiast zbierać grzyby, bierze udział w próbach do spektaklu.
 
"mały dworek" to spektakl inspirowany dramatem ,,W małym dworku" Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Zosia i Amelka, przyzywają widmo swojej matki, która zmarła w niejasnych okolicznościach. W trakcie seansu wychodzi na jaw wiele tajemnic oraz ujawniają się skomplikowane relacje.
 
Sztuka zabiera widzów w metafizyczną podróż, w której zaciera się granica między miłością a śmiercią. Podczas spektaklu poruszane są kwestie żałoby i wyparcia, zaufania i zdrady, prawdy i kłamstwa, oraz to, czy potrafimy otwarcie o nich rozmawiać.

Spektakl zdobył nagrodę jury na międzynarodowym konkursie interpretacji dzieł S.I. Witkiewicza ,,Witkacy pod strzechy". Komisja doceniła interpretację myśli Witkacego i zwrócenie uwagi na uniwersalne problemy, które mogą dotknąć człowieka na każdym etapie jego życia.

Ile dramatów może wydarzyć się przy kawie podczas podwieczorku?
do góry