Nadchodzące wydarzenia
terminarz dnia 21.01.2024
Życie zaklęte w kamieniu - Wystawa w Muzeum Górnośląskim

Zapraszamy na naszą nową ekspozycję „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, na której znalazły się szczątki prehistorycznych zwierząt.
Dinozaury rozpalają wyobraźnię zarówno małych, jak i dużych miłośników prehistorii, dlatego Muzeum Górnośląskie w Bytomiu przygotowało specjalną wystawę „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, której towarzyszą warsztaty, wykłady i oprowadzania kuratorskie, które pomogą nam bliżej poznać fascynujący świat sprzed milionów lat.
Która grupa dinozaurów posiadała na końcu ogona potężną kostną narośl, zwaną buławą? Czy las karboński znacznie różnił się od tego, co obecnie uważamy za las? Jaka grupa triasowych gadów przypomina pancerniki? Czym żywiły się amonity? Odpowiedzi na te, jak i wiele innych pytań znajdziecie na naszej nowej, dinozaurowej ekspozycji, wzbogaconej o wielkoformatowe wydruki zdjęć potężnych gadów. Wszystkie informacje osadzone na osi czasu, podkreślającej walory edukacyjne ekspozycji.
Więcej na stronie Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu
Wystawa Kalendarzy Adwentowych 2023
To już kolejna próba przybliżenia odbiorcom spojrzenia na sztukę osób, dla których jest ona terapią, sposobem na wyrażanie siebie, pozbawione ograniczeń i możliwością integracji.
Wystawa kalendarzy adwentowych to radość oczekiwania symbolicznie ubrana w wyjątkowe ramy. Mamy możliwość spojrzeć na ten czas oczami osób o niesamowitej wrażliwości: bytomskich i zabrzańskich uczestników warsztatów terapii zajęciowej, osób w kryzysie bezdomności, seniorów i dzieci, osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, zaburzeniami psychicznymi, mieszkańców DPS - ów.
Zapraszamy na kolejną z cyklicznych wystaw łączących różne spojrzenia na to, co nas łączy. Od 1.12.2023 r. do 31.01.2024 r. I piętro gmach główny MBP
Koncert uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Bytomiu
Muzeum Górnośląskie zaprasza 21 stycznia o 12:30, w przedostatnią niedzielę stycznia na koncert w zabytkowej Sali Kolumnowej. W programie m.in. utwory Mozarta i Saint-Seansa.
Wydarzenie organizowane we współpracy z Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. Fryderyka Chopina w Bytomiu.
Wykonawcy:
Martyna Fuchs - Piskorz - wiolonczela
Emilia Kaliska - skrzypce
Franciszek Misiorek - akordeon
Magdalena Morawiec - saksofon
Lena Slodczyk - harfa
Natalia Stanisławska - harfa
Dominik Tomys - gitara
Magdalena Zakaria - śpiew
Trio klarnetowe w składzie: Paweł Borgul, Antoni Popławski, Kamil Szymański
Duet gitarowy w składzie: Michał Bojko, Zofia Leszczyńska
Akompaniament:
Diana Miodek
Bogdan Kryvopust
Michał Kryworuczko
Izabela Wilga
Prowadzenie koncertu: Małgorzata Smol
Wstęp: 10 zł (bilet normalny) i 5 zł (bilet ulgowy).
Wspólne kolędowanie z Latoroślami

Zapraszamy w niedzielę, 21 stycznia 2024 roku do parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bytomiu przy ul. Pułaskiego 9 na wspólne kolędowanie z Latoroślami.
Początek koncertu na mszy o godz. 16.00, zaś koncert kolęd zaplanowano od 16:45 do 18:00.
Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze...


Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Kup bilet
21 stycznia | godz. 16.00
Zapraszamy na spotkanie Maria Callas in memoriam.
Poświęcone będzie 100. rocznicy urodzin Marii Callas - jednej z najważniejszych artystek operowych w historii, nazywanej "primadonną stulecia". O wielkiej diwie operowej Marii Callas opowie Sławomir Pietras – znawca opery i baletu, dyrektor polskich teatrów operowych, publicysta, gospodarz licznych koncertów i festiwali. Wysłuchamy ciekawych opowieści o początkach drogi zawodowej Callas, którą rozpoczęła w wieku 17 lat od zaśpiewania partii tytułowej w Tosce.
Jaka była naprawdę? Jak tajemnice i skandale wpłynęły na Jej życie?
Podczas spotkania najsłynniejsze arie operowe z repertuaru Marii Callas wykona Karolina Wieczorek (sopran), przy akompaniamencie Larysy Czaban.
18 lutego | godz. 16.00
Gośćmi spotkania będą realizatorzy spektaklu baletowego Makbet:
- Tomasz Tokarczyk (kierownictwo i opracowanie muzyczne)
- Monika Myśliwiec (choeografia i reżyseria)
- Grzegorz Pajdzik (kierownik baletu)
- Joanna Jaśko-Sroka (scenografia i kostiumy)
- Jakub Roszkowski (dramataurgia)
Zemsta nietoperza

libretto: na podstawie wodewilu ” Le Reveillon” H. Meilhaca i L. Halevy’ego napisali: K. Haffner i R. Genee
przekład autorstwa Juliana Tuwima
kierownictwo muzyczne wznowienia: Franck Chastrusse Colombier
reżyseria i choreografia: Henryk Konwiński
scenografia: Jan Bernaś
kostiumy: Małgorzata Słoniowska, Jan Bernaś
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
Wznowienie sceniczne: 24 stycznia 2020 r. w Operze Śląskiej w oparciu o premierę z dn. 23.01.1993 r.
Operetka w 3 aktach - 2 przerwy
Czas trwania:3 godz. 10 min. – 2 przerwy
OBSADA:
Eisenstein - Maciej KOMANDERA, Kamil ZDEBEL
Rozalinda - Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, Aleksandra STOKŁOSA
Adela - Maria ROZYNEK-BANASZAK, Karoline PODOLAK
Alfred - Adam SOBIERAJSKI
Dr Falke - Stanislav KUFLYUK, Adam WOŹNIAK
Książe Orłowski - Anna BORUCKA, Piotr RACHOCKI
Frank - Bogdan KUROWSKI, Adam WOŹNIAK
Dr Blind - Piotr RACHOCKI, Juliusz URSYN-NIEMCEWICZ
Ida - Roksana MAJCHROWSKA
Frosch - Witold DEWOR
Adiutant Księcia - Adam JANIK, Juliusz KRZYSTECZKO
Premiera operetki „Zemsty nietoperza” odbyła się 5 kwietnia 1874 w Theater an der Wien w Wiedniu. Autorami libretta, według francuskiego wodewilu Le Réveillon Henriego Meilhaca i Ludovica Halévyego, są Karl Haffner i Richard Genée.
Akcja operetki rozgrywa się w kręgu wiedeńskich salonów. Sympatyczny, aczkolwiek lekkomyślny finansista Gabriel von Eisenstein, za spoliczkowanie urzędnika skarbowego ma trafić do aresztu. Jego przyjaciel, namawia go jednak, aby wcześniej nieco się rozerwał i wziął udział w balu. Nie jest to jednak próba pocieszenia Gabriela, ale część intrygi, która ma być zemstą za to, iż zostawił go kiedyś upojonego alkoholem po przyjęciu i zmusił do przejścia ulicami Wiednia… w przebraniu nietoperza. Na balu Gabriel pojawi się incognito, nie wiedząc, że – także incognito – będą tam jego żona Rozalinda i pokojówka Adela, a nawet sam…dyrektor więzienia (również w przebraniu). Maskarada doprowadzi do lawiny zabawnych pomyłek…
Dowcipne dialogi, pełne wieloznacznej gry słów, to zasługa wybornego przekładu Juliana Tuwima, jednego z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego. Komizm sytuacji, jak w doskonałej komedii omyłek, splata się z komizmem zawartym w tekście, a to wszystko ilustruje żywiołowa, radosna muzyka króla walca.
AKT I
Pan von Eisenstein, mimo obrony adwokata,przegrał proces sądowy. Za obrazę urzędnika państwowego musi natychmiast odsiedzieć ośmiodniowy areszt. Nadejście Falkego przerywa nastrój zdenerwowania. Falke ma cichą pretensję do Eisensteina, który w czasie ostatniego karnawału zmusił go do powrotu do domu pieszo, ulicami Wiednia w kostiumie nietoperza. Za to pośmiewisko Falke pragnie się zemścić. Proponuje więc, aby Eisenstein zgłosił się w więzieniu o świcie, a noc spędził w miłym towarzystwie u księcia Orłowskiego. Eisenstein postanowił skorzystać z nęcącej propozycji, nie wiedząc o tym, że na bal do księcia Orłowskiego jest również zaproszona jego małżonka Rozalinda. Po odejściu męża do aresztu, Rozalinda pragnie zostać sama i dlatego pozwala pokojówce Adeli pójść do chorej cioci. Nieoczekiwanie zjawia się Alfred, dawny wielbiciel pani von Eisenstein. Miłą ich samotność zakłóca dyrektor więzienia Frank, przychodząc po Eisensteina. Zaniepokojona Rozalinda prosi Alfreda, aby ten nie dopuścił do jej kompromitacji i pozwolił się odprowadzić do więzienia, jako Eisenstein.
AKT II
Na bal do księcia Orłowskiego Falke wprowadza Eisensteina jako markiza Ferrosti, natomiast pani von Eisenstein jest tu przedstawiona jako węgierska księżna. Dyrektor więzienia Frank jest kawalerem Franconim. Znajduje się tu również pokojówka Adela i jej siostra Ida. Zainscenizowana przez Falkego komedia, coraz bardziej zaczyna się podobać księciu Orłowskiemu. Eisenstein początkowo goni za Adelą, a w końcu asystuje – własnej małżonce – która bardzo zręcznie porywa zegarek. O szóstej nad ranem przypadkowi przyjaciele, markiz Ferrosti i kawaler Franconi, opuszczają rozbawione towarzystwo.
AKT III
Pijany dozorca więzienia Frosch, stara się uspokoić rozśpiewanego Alfreda W międzyczasie zjawia się dyrektor więzienia Frank – również pijany. Zabawna ich rozmowa zostaje przerwana wejściem Adeli i Idy. Adela prosi dyrektora, aby jej pomógł rozpocząć karierę aktorki. Nadchodzi Eisenstein. który nie wierzy, że kawaler Franconi jest dyrektorem więzienia, ani dyrektor więzienia nie potrafi uwierzyć w to, że markiz Ferrosti to Eisenstein. Przecież Eisensteina osobiście aresztował poprzedniego wieczoru. Zjawia się adwokat Blind, w którego to przebraniu, chcąc się dowiedzieć całej prawdy, Eisenstein wypytuje Alfreda i Rozalindę. Ci niczego nie podejrzewając, opowiadają jak wyprowadzili go w pole. Eisenstein pełen zdenerwowania przyznaje się kim jest. Jednocześnie schodzą się wszyscy goście z balu wraz z Falkem, który wyjaśnia całą prawdę -swoją zemstę za spłatany przez Eisensteina figiel w czasie ostatniego karnawału. Alfred i Rozalinada swoją schadzkę łączą również jako cząstkę zemsty Falkego. Wszystko więc zostaje przyjęte jako dobry żart.
Media : https://opera-slaska.pl/media-o-nas/news/326/zemsta-nietoperza---wznowienie-sceniczne-24-stycznia-2020
Fragmenty wybranych recenzji
Szampan i wino lały się strumieniami, zabawna intryga została wyraziście i z humorem przeprowadzona, a całe przedstawienie (mimo że unosi się nad nim chwilami kurz lat) bawi od pierwszej do ostatniej sceny. Bawią się też perypetiami swoich bohaterów wykonawcy. Z dobrze zestawionej obsady największą frajdę sprawili mi : Anna Borucka w roli ekscentrycznego księcia Orłowskiego, Stanisław Kuflyuk jako dr Falke i Maria Rozenek-Banaszak w roli pokojówki Adeli. Cała trójka ujmowała pięknymi, dobrze prowadzonymi głosami i niezłym aktorstwem pozwalającym im wykreowanie swoich bohaterów z lekkim dystansem i błyskiem w oku. Przedstawienie rzetelnie i w dobrych tempach prowadził od dyrygenckiego pulpitu Franck Chastrusse Colombier. (Adam Czopek, Maestro, 27 stycznia 2020)
Komizm sytuacyjny rodem z najlepszej komedii omyłek, zabawna gra słów, będąca zasługą genialnego przekładu Juliana Tuwima, wartka akcja i doskonałe aktorstwo – wszystko to sprawia, że bytomską „Zemstę nietoperza" ogląda się z prawdziwą przyjemnością. Elementy te to jednak tylko przystawki serwowane podczas muzycznej uczty. Wisienką na torcie i swoistą kropką nad „i" dopełniającą dzieło jest doskonała muzyka, która w wykonaniu orkiestry Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera koi duszę, porusza zmysły i zachwyca. (...) Trudno wskazać jedną najlepszą rolę. Wszyscy grają i śpiewają równo. Nie sposób wyobrazić sobie jednak „Zemsty nietoperza" bez Macieja Komandery (Gabriel Eisenstein) i Stanislava Kuflyuka (dr Falke). Gabriel von Eisenstein to lekkoduch, playboy, typowy bon vivant. Jest bogaty i przystojny, czym zaskarbia sobie uwielbienie kobiet. Nie próżnuje. Choć jest szczęśliwym mężem, jego wzrok często omiata powabne kształty płci przeciwnej. Maciej Komandera wypadł w tej roli rewelacyjnie. Jego Eisenstein jest pełnym klasy i humoru XIX-wiecznym jegomościem. Osobisty urok, modulacja głosu i gra aktorska sprawia, że tenor stworzył bohatera z krwi i kości. Komediowy talent ujawnił także Stanislav Kuflyuk. Żartowniś, psotnik – natura dr Falkego chyba przypadła do gustu Kuflyukowi, który z pełną swobodą bawił się rolą. To jego kolejna ciekawa kreacja. To mistrz intrygi w pełnej krasie, który rozprawia się z przeciwnikiem w białych rękawiczkach. Nie sposób nie wspomnieć także o pięknej Rozalindzie (Anna Wiśniewska-Schoppa), targanej sprzecznymi uczuciami oraz Adeli (Maria Rozynek-Banaszak), którą śmiało można określić mianem kobiety-dynamit. (...) Choć to na wskroś klasyczna realizacja operetki, to została nieco odświeżona. Nie brakuje tu intrygujących i nieco zaskakujących odniesień do współczesności. Pojawia się bowiem telefon, a arystokraci korzystają z Facebook'a i Twittera! W libretto wpleciono także intertekstualne nawiązania do typowo polskich wytworów popkultury, w tym święcącego ostatnio triumfy w telewizji publicznej disco polo. W warstwę wokalno-muzyczną umiejętnie wpleciono i inne zaskakujące utwory, które wywołują salwy śmiechu wśród publiczności. Sukces wznowienia tego popularnego tytułu zapewniła obecność Henryka Konwińskiego, dobrego ducha Opery Śląskiej, który czuwał zarówno nad reżyserią, jak i choreografią. (Magdalena Mikrut-Majeranek, Dziennik Teatralny, 29 stycznia 2020)
Najkunsztowniejszy jest drugi akt, w którym akcja przenosi się do pałacu na bal i gdzie efektowności przedstawieniu przydają niezwykłej urody tańce, a śpiewacy dają popis nie tylko swojego wokalnego kunsztu, ale też brawurowo zdają egzamin z aktorstwa, zwłaszcza komediowego. (Jolanta Pierończyk, Dziennik Zachodni, 25 stycznia 2020)
Obsada
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Piotra Wacławika
EISENSTEIN
Kamil Zdebel
ROZALINDA
Katarzyna Trylnik
ADELA
Anna Koźlakiewicz
DR. FALKE
Adam Woźniak
ALFRED
Adam Sobierajski
FRANK
Bogdan Kurowski
KSIĄŻĘ ORŁOWSKI
Anna Borucka
DR. BLIND
Juliusz Ursyn-Niemcewicz
IDA
Roksana Majchrowska
FROSCH
Witold Dewor
ADIUTANT KSIĘCIA
Adam Janik
Juliusz Krzysteczko
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Piotra Wacławika
EISENSTEIN
Maciej Komandera
ROZALINDA
Anna Wiśniewska-Schoppa
ADELA
Maria Rozynek - Banaszak
DR. FALKE
Adam Woźniak
ALFRED
Adam Sobierajski
FRANK
Bogdan Kurowski
KSIĄŻĘ ORŁOWSKI
Anna Borucka
DR. BLIND
Jarosław Bielecki
IDA
Marta Huptas
FROSCH
Witold Dewor
ADIUTANT KSIĘCIA
Adam Janik
Juliusz Krzysteczko
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Piotra Wacławika
EISENSTEIN
Maciej Komandera
ROZALINDA
Anna Wiśniewska-Schoppa
ADELA
Maria Rozynek - Banaszak
DR. FALKE
Adam Woźniak
ALFRED
Adam Sobierajski
FRANK
Bogdan Kurowski
KSIĄŻĘ ORŁOWSKI
Anna Borucka
DR. BLIND
Juliusz Ursyn-Niemcewicz
IDA
Marta Huptas
FROSCH
Witold Dewor
ADIUTANT KSIĘCIA
Adam Janik
Juliusz Krzysteczko
BCKino – Chłopiec i czapla

Chłopiec i czapla – dramat, anime, Japonia 2023; reż.: Hayao Miyazaki; obsada: Soma Santoki, Masaki Suda, Takuya Kimura.
Rok 1943, wojna na Pacyfiku zbiera śmiertelne żniwo. W nalotach na Tokio ginie matka 12-letniego Mahito (Soma Santoki). Ojciec chłopca, właściciel fabryki amunicji lotniczej, wkrótce bierze ślub z młodszą siostrą zmarłej małżonki, po czym razem ewakuują się do jej posiadłości na prowincji. Mahito ma problemy z dostosowaniem się do nowego miejsca. Nie tylko nie pasuje do szkoły, ale też jego relacje ze spodziewającą się dziecka macochą stają się napięte. Pewnego dnia chłopiec spotyka tajemniczą czaplę, która nie chce dać mu spokoju.
24.01. godz. 12:00 w ramach BCKino w samo południe
Czas trwania: 125 min. (Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
Wiek 10+ (napisy)
Sala: Gloria (I piętro)