Nadchodzące wydarzenia
terminarz dnia 15.12.2023
Życie zaklęte w kamieniu - Wystawa w Muzeum Górnośląskim

Zapraszamy na naszą nową ekspozycję „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, na której znalazły się szczątki prehistorycznych zwierząt.
Dinozaury rozpalają wyobraźnię zarówno małych, jak i dużych miłośników prehistorii, dlatego Muzeum Górnośląskie w Bytomiu przygotowało specjalną wystawę „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, której towarzyszą warsztaty, wykłady i oprowadzania kuratorskie, które pomogą nam bliżej poznać fascynujący świat sprzed milionów lat.
Która grupa dinozaurów posiadała na końcu ogona potężną kostną narośl, zwaną buławą? Czy las karboński znacznie różnił się od tego, co obecnie uważamy za las? Jaka grupa triasowych gadów przypomina pancerniki? Czym żywiły się amonity? Odpowiedzi na te, jak i wiele innych pytań znajdziecie na naszej nowej, dinozaurowej ekspozycji, wzbogaconej o wielkoformatowe wydruki zdjęć potężnych gadów. Wszystkie informacje osadzone na osi czasu, podkreślającej walory edukacyjne ekspozycji.
Więcej na stronie Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu
Antypodręcznik. Jak zbudować niewidzialne miejsce? i Teraz widzę, że to jest złudzenie - wernisaż nowych wystaw zbiorowych w CSW Kronika

Antypodręcznik. Jak zbudować niewidzialne miejsce?
Projekt „Antypodręcznik. Jak zbudować niewidzialne miejsce” wykorzystuje sztukę jako narzędzie do pracy z lękami i traumami, łącząc zaproszonych twórców i twórczynie, pensjonariuszy i personel Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku.
Tłem dla realizowanych działań jest zabytkowa architektura instytucji. Budynki poszczególnych oddziałów i otaczający je park zostały potraktowane jako soczewki skupiające osady przeszłości, kondensujące uciszane głosy, zapomniane historie. W architekturze kompleksu szpitalnego, jak w każdym starzejącym się organizmie, w którym pełno zatorów, napięć, bólów reumatycznych i śladów po dawnych kontuzjach, znaleźć można wiele opustoszałych pomieszczeń, labiryntowych korytarzy, nieczynnych klatek schodowych.
Wykorzystanie architektury szpitala jako narzędzia do pracy z pamięcią pacjentów i pacjentek, ujawnia ambiwalencje wpisaną w tytułowe niewidzialne miejsce z jednej strony rozumiane jako instytucja zepchnięta na marginesy społecznej widzialności, z drugiej bezpieczna przestrzeń wewnętrzna, której budowanie wpisane jest w proces powrotu do równowagi psychicznej.
Teraz widzę, że to jest złudzenie
Wystawa „Teraz widzę, że to jest złudzenie” podsumowuje Projekt Baza realizowany w CSW Kronika od 2021 roku. Projekt angażuje najmłodszych mieszkańców Bytomia do twórczego działania. W trakcie warsztatów młode osoby mają okazję poznać artystki i artystów i podjąć z nimi działania artystyczne w przestrzeni miejskiej.
Wspólne tworzenie jest dla młodych osób impulsem do własnych poszukiwań, rozwijania postawy krytycznej i twórczego myślenia. Ma kształtować w młodych osobach poczucie sprawstwa i uświadamiać im, że za pośrednictwem sztuki mogą wzbogacać przestrzeń, w której żyją na co dzień, o swój punkt widzenia.
Wystawa Kalendarzy Adwentowych 2023
To już kolejna próba przybliżenia odbiorcom spojrzenia na sztukę osób, dla których jest ona terapią, sposobem na wyrażanie siebie, pozbawione ograniczeń i możliwością integracji.
Wystawa kalendarzy adwentowych to radość oczekiwania symbolicznie ubrana w wyjątkowe ramy. Mamy możliwość spojrzeć na ten czas oczami osób o niesamowitej wrażliwości: bytomskich i zabrzańskich uczestników warsztatów terapii zajęciowej, osób w kryzysie bezdomności, seniorów i dzieci, osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, zaburzeniami psychicznymi, mieszkańców DPS - ów.
Zapraszamy na kolejną z cyklicznych wystaw łączących różne spojrzenia na to, co nas łączy. Od 1.12.2023 r. do 31.01.2024 r. I piętro gmach główny MBP
Wernisaz wystaw w SqArt Gallery
Wystawa malarska Światłoczułość Małgorzaty Stępniak
Małgorzata Stępniak jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom zrealizowała w pracowni malarstwa prof. Włodzimierza Kunza w 1998 r. Uprawia malarstwo sztalugowe.
Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą oraz ponad czterdziestu wystawach indywidualnych. Współtworzy Galerię Konduktorownia, jest wiceprezesem Regionalnego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie oraz kuratorem i pomysłodawcą wszystkich edycji Ogólnopolskiej Wystawy Sztuki „8 KOBIET”. Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz w prywatnych kolekcjach w kraju i za granicą.
Magiczny realizm
Z kolei w podziemnej części galerii na miłośników malarstwa czeka wystaw prac aż 33 wybitnych polskich artystów będących przedstawicielami magicznego realizmu. Prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Realizmu Magicznego Ochorowiczówka w Wiśle, które zgromadziło obrazy, rzeźby i grafiki wybitnych, współczesnych polskich przedstawicieli tego nurtu sztuki.
Kiermasz świąteczno-noworoczny w ŚPAK
Kiermasz świateczno - noworoczny
Obrazy kolorem i słowem malowane - wernisaż wystawy Jolanty Drozdzol
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Bytomiu oraz Miejska Biblioteka publiczna im. prof. W. Studenckiego w Bytomiu zapraszają na wernisaż Jolanty Drozdzol.
Wystawa będzie dostępna do końca stycznia.
Wstęp wolny.
Bal maskowy

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Anna Wieczur
Scenografia: Matylda Kotlińska
Kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Izadora Weiss
Projekcje: Stanisław Zaleski
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska
Inspicjent: Jadwiga Bacik, Krystyna Siedlik
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kup bilet
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kup bilet
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kup bilet
OBSADA
Król Gustaw: Matheus Pompeu / Łukasz Załęski
Amelia: Wioletta Chodowicz / Anna Wiśniewska-Schoppa
Renato: Stepan Drobit / Stanislav Kuflyuk / Mateusz Michałowski / Adam Woźniak
Ulryka: Anna Borucka / Małgorzata Walewska
Oskar: Marta Huptas / Ruslana Koval / Gabriela Legun
Horn: Bogdan Kurowski / Grzegorz Szostak
Ribbing: Zbigniew Wunsch
Sędzia Najwyższy: Maciej Komandera / Adam Sobierajski
Krystian: Kamil Zdebel / Adam Woźniak
Służący Amelii: Michał Bagniewski
„Bal maskowy” Giuseppe Verdiego to opowieść o zdradzonej przyjaźni i niespełnionej miłości. Zainspirowana autentycznym wydarzeniem zamachu na króla Szwecji – Gustawa III w roku 1792, łączący w sobie wątki sensacyjne i romantyczne nasycone emocjami wspaniale wyrażonymi w muzyce.
Spotykają się tu dwa światy: ustalonych reguł i hierarchii oraz nieokiełznanej natury i niewidzialnych sił. Anna Wieczur – reżyserka zadaje pytania o nieprzewidywalny los: czy zdarzenia przebiegają w określony sposób, ponieważ bohaterowie są marionetkami w rękach przeznaczenia? Czy też wiedza o przeznaczonym im losie determinuje ich zachowania?
Streszczenie libretta
Akt pierwszy
Obraz 1
1792 rok. Pałac Królewski w Sztokholmie. Posłowie, dworzanie, petenci oczekują na spotkanie z Królem Gustawem III. Paź króla - Oskar wręcza mu listę gości zaproszonych na bal. Król znajduje na niej imię Amelii, w której jest szaleńczo zakochany. Jest ona jednak żoną hrabiego Renato – oddanego mu najlepszego przyjaciela. Wśród oczekujących na spotkanie z królem są również hrabia Ribbing i hrabia Horn, którzy nie darzą Króla sympatią – oskarżają go o nieudolność w rządzeniu krajem i planują zamach stanu. Król w rozmowie z Renato wyznaje, że czuje się wyczerpany, a sprawowanie rządów w kraju jest bardzo trudne. Renato informuje go o planowanym zamachu. Król nie czuje się zagrożony, nie chce znać nazwisk konspiratorów, jest bowiem przekonany, że miłość i zaufanie jego ludu będą go chronić. Nadchodzi sędzia z dekretem dotyczącym wydalenia z kraju wróżki Ulryki, która według niego – stanowi zagrożenie dla królestwa. Oscar staje w jej obronie i namawia Króla do odwiedzenia podejrzanej o czary.
Obraz 2
W tym czasie otoczona gronem kobiet Ulryka przyzywa Lucyfera, by ją oświecił. Przebrany za rybaka Gustaw obserwuje, jak Wiedźma przepowiada żeglarzowi Christianowi dostatek i awans. Proroctwo spełnia się – Gustaw szybko pisze dekret o awansie i wsuwa mu do kieszeni nominację oficerską oraz złoto. Ulrykę odwiedza Amelia, która wyznaje, że pokochała Króla Gustawa grzeszną miłością. Ulryka radzi jej, że ból miłości może wyleczyć wyłącznie tajemnicze zioło, które powinna zerwać o północy. Nadchodzi reszta dworu, wśród nich spiskowcy. Król prosi Ulrykę o wróżbę. Wiedźma przepowiada mu śmierć. Zabójcą będzie ten, kto jako pierwszy uściśnie królewską dłoń. Pojawia się Renato, szczęśliwy Król podaje mu rękę i ujawnia swoją tożsamość. Zarzuca Wiedźmie kłamstwo, mówiąc, że jego najlepszy przyjaciel nigdy by go nie skrzywdził. Ulryka traci wiarygodność. Nikt z dworu nie wierzy już w jej nieomylność.
Akt drugi
Noc. Wzgórze straceńców. Amelia szuka mocy cudownego ziela, które ma jej pomóc zapomnieć o miłości do Króla. Na wzgórzu również pojawia się Gustaw, który wyznaje miłość zaskoczonej Amelii. Nagle nadchodzi Renato – przyszedł ostrzec Króla, że spiskowcy widzieli go w towarzystwie nieznanej kobiety. Renato nie rozpoznaje w damie w woalu swojej żony. Hrabia oddaje swój płaszcz królowi. Gustaw odchodzi zostawiając Amelię pod opieką przyjaciela. Renato przysięga Królowi, że nie będzie dociekać, kim jest kobieta powierzona jego opiece. Podczas gdy królowi udaje się uciec, spiskowcy blokują drogę dwóm uciekinierom. Kiedy spiskowcy atakują Renato próbuje osłonić towarzyszkę, jednak w zamieszaniu woal spada z głowy Amelii. Renato jest wstrząśnięty odkryciem. Wzburzony zwraca się do spiskowców i wzywa ich do swojego domu następnego dnia.
Akt trzeci
Obraz 1
Gabinet hrabiego. Oszukany i zraniony Renato nie wierzy zapewnieniom żony, że ta nie dopuściła się zdrady. Poprzysięga, że król za wyrządzoną mu krzywdę zapłaci życiem. Decyduje przyłączyć się do spiskowców. Chętnych do zabójstwa Króla jest jednak więcej. O tym, kto zada śmiertelny cios zdecyduje los. Renato wkłada do urny arkusze z imionami. Hrabia zmusza Amelię, aby wylosowała jeden z nich. Odczuwa wielką satysfakcję, gdy na kartce widnieje jego nazwisko. W tym czasie przybywa Oskar z zaproszeniem na bal. Spiskowcy zgodnie uznają, że maskarada będzie idealnym miejscem do przeprowadzenia zamachu. Amelia, która przeczuwa, co się wydarzy, decyduje się ostrzec Gustawa.
Obraz 2
Pałac Królewski. Gustaw zdaje sobie sprawę, że musi wyrzec się miłości do Amelii. Postanawia podpisać rozkaz wysłania Renato i Amelii za granicę. Oscar przynosi mu anonimowe ostrzeżenie o zamachu, do którego ma dojść podczas balu. Król Gustaw po mimo to decyduje się wziąć udział w zabawie - wie, że jeśli się nie pojawi, zostanie uznany na tchórza.
Obraz 3
Sala balowa w Pałacu Królewskim. Renato podstępem dowiaduje się, w jakim przebraniu pojawi się Król. Zrozpaczona Amelia podejmuje się bezskuteczną próbę ostrzeżenia Gustawa przed niebezpieczeństwem. Król oznajmia Amelii, że muszą z mężem opuścić kraj. Zakochani wiedzą, że to ich ostatnia rozmowa. Renato zadaje śmiertelny cios. królowi. Ostatkiem sił Gustaw zapewnia oprawcę o niewinności Amelii. Umierając wybacza zabójcy.
Obsada
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
KRÓL GUSTAW
Matheus Pompeu
AMELIA
Wioletta Chodowicz
RENATO
Mateusz Michałowski
ULRYKA
Anna Borucka
OSKAR
Marta Huptas
HORN
Grzegorz Szostak
RIBBING
Zbigniew Wunsch
SĘDZIA NAJWYŻSZY
Adam Sobierajski
KRYSTIAN
Adam Woźniak
SŁUŻĄCY AMELII
Michał Bagniewski
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
KRÓL GUSTAW
Łukasz Załęski
AMELIA
Anna Wiśniewska-Schoppa
RENATO
Stanislav Kuflyuk
ULRYKA
Małgorzata Walewska
OSKAR
Marta Huptas
HORN
Bogdan Kurowski
RIBBING
Zbigniew Wunsch
SĘDZIA NAJWYŻSZY
Adam Sobierajski
KRYSTIAN
Kamil Zdebel
SŁUŻĄCY AMELII
Michał Bagniewski
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
KRÓL GUSTAW
Łukasz Załęski
AMELIA
Anna Wiśniewska-Schoppa
RENATO
Stanislav Kuflyuk
ULRYKA
Małgorzata Walewska
OSKAR
Gabriela Legun
HORN
Bogdan Kurowski
RIBBING
Zbigniew Wunsch
SĘDZIA NAJWYŻSZY
Maciej Komandera
KRYSTIAN
Kamil Zdebel
SŁUŻĄCY AMELII
Michał Bagniewski
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
KRÓL GUSTAW
Matheus Pompeu
AMELIA
Wioletta Chodowicz
RENATO
Mateusz Michałowski
ULRYKA
Anna Borucka
OSKAR
Marta Huptas
HORN
Bogdan Kurowski
RIBBING
Zbigniew Wunsch
SĘDZIA NAJWYŻSZY
Maciej Komandera
KRYSTIAN
Adam Woźniak
SŁUŻĄCY AMELII
Michał Bagniewski
BCKino - Niedźwiedzie nie istnieją

