• język migowy
  • BIP
Strona główna/Czas wolny/Nadchodzące wydarzenia

Nadchodzące wydarzenia

terminarz dnia 28.11.2021

OFFO - IX Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu, plac Jana III Sobieskiego
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2021-10-22 - 2021-11-30
Miejska Biblioteka Publiczna / 2021-10-22

OFFO 2021 to dziewiąta edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej organizowanego przez Grupę Trzymającą OFFO. Jest to impreza cykliczna (biennale), która nie ma odpowiednika w polskim środowisku fotograficznym, a znana jest także poza granicami kraju. OFFO jest Festiwalem gromadzącym twórców, którzy posługują się fotografią otworkową (pinhole photography).

W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bytomiu /Galeria Rotunda przy pl. Jana III Sobieskiego/ podczas festiwalu OFFO, swoją twórczość zaprezentuje aż trzech artystów z Polski, Czech i Francji:

Pavel Piňos - Czechy "Villa Tugendhat, Lensless";

Kuba Luboradzki - Polska/ Warszawa „Fregata i okolice”;

Georgii Vinogradow - Francja „Looking for a friend”.

Festiwal potrwa od 22 października do 30 listopada 2021 roku

OFFO - IX Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu, plac Jana III Sobieskiego
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2021-10-22 - 2021-11-30
Miejska Biblioteka Publiczna / 2021-10-22

OFFO 2021 to dziewiąta edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej organizowanego przez Grupę Trzymającą OFFO. Jest to impreza cykliczna (biennale), która nie ma odpowiednika w polskim środowisku fotograficznym, a znana jest także poza granicami kraju. OFFO jest Festiwalem gromadzącym twórców, którzy posługują się fotografią otworkową (pinhole photography).

W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bytomiu /Galeria Rotunda przy pl. Jana III Sobieskiego/ podczas festiwalu OFFO, swoją twórczość zaprezentuje aż trzech artystów z Polski, Czech i Francji:

Pavel Piňos - Czechy "Villa Tugendhat, Lensless";

Kuba Luboradzki - Polska/ Warszawa „Fregata i okolice”;

Georgii Vinogradow - Francja „Looking for a friend”.

Festiwal potrwa od 22 października do 30 listopada 2021 roku

Aniołkowe Granie - akcja charytatywna promująca rodzicielstwo zastępcze

Miejsce: Bytom
Kategoria: Miasto
Data: 2021-11-01 - 2022-02-28

Akcja ma na celu propagowanie idei rodzicielstwa zastępczego wśród dzieci, młodzieży, rodziców i placówek edukacyjnych. Obejmuje m.in. takie działania jak seminarium, zbiórkę artykułów potrzebnych rodzinnym domom dziecka i koncert charytatywny.

Obchody Roku Stanisława Lema w Miejskiej Bibliotece Publicznej

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2021-11-01 - 2021-11-30

Trwa Rok Stanisława Lema, jednego z najwybitniejszych pisarzy science-fiction, futurologa i filozofa. Z tej okazji Miejska Biblioteka Publiczna przygotowała dla czytelników w każdym wieku cykl wydarzeń nawiązujących do tematyki twórczości autora.

Wystawa Miejskiego konkursu plastycznego "Ulubiona dyscyplina sportowa"

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna,pl. Sobieskiego, hol I piętro
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2021-11-05 - 2021-11-30

Wystawa Miejskiego konkursu plastycznego "Ulubiona dyscyplina sportowa", która odbyła sie w ramach Olimpiady sportowej bytomskich świetlic szkolnych "Przez ruch do zdrowia". Organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Przyjazna Ósemka oraz Szkoła Podstawowa im. Józefa Lompy w Bytomiu. Patronat honorowy nad konkursem objęła Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Katowicach, Filia w Bytomiu. Konkurs współfinansowany został przez Wydział Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

„Czy mnie kochacie?” - ODWOŁANY

Miejsce: Rozbark, Teatr Rozbark, ul. Kilara
Kategoria: Teatr Rozbark
Data: 2021-11-27 - 2021-11-28
Godzina: 27 listopad - 19:00, 28 listopad - 18:00

W listopadzie gościnnie na scenie Teatru Rozbark zobaczymy spektakl produkcji Fundacji Wielki Człowiek, w reżyserii Kamila Bończyka oraz wykonaniu Joanny Brodniak i Katarzyny Zioło „Czy mnie kochacie?”.

To spektakl współ-śnienie, inspirowany tekstem Juliusza Słowackiego „Balladyna”, którego bohaterkami są znane z dramatu siostry. Tej historii nikomu nie trzeba przedstawiać, a jednak nie o maliny tu chodzi. W tym mglistym obrazie obiektem zbrodni staje się czystość i niewinność Aliny, hrabia Kirkor jest alegorią kapitalizmu i statusu społecznego, a Balladyna ofiarą własnego egoizmu vel ambicji.

Witajcie w królestwie Goplany, usłanym wizją morderczej pogoni za atencją. Dramat o skomplikowanej naturze ludzkiej, o magii władzy i konflikcie sumienia staje się tu karkołomnym snem o miłości, iluzorycznym pragnieniem szczęścia i uznania, w imię którego możemy sprzedać wszystko - zasady moralne i własną tożsamość. Sielskość ustępuje chorej rywalizacji, a piękny sen szybko przeradza się w
koszmar. Ile jesteśmy w stanie poświęcić, by być kochanym? I co, gdy okaże się, że to tylko sen?

Bilety do nabycia wkrótce na stronie Teatru Rozbark

Charytatywny Bieg Kilometry Pomocy

Miejsce: Park im. Franciszka Kachla w Bytomiu
Kategoria: Sport
Data: 2021-11-28

28 listopada w Parku im. Franciszka Kachla odbędzie się Charytatywny Bieg Kilometry Pomocy.

Zabawy w noc św. Andrzeja - "Andrzejkowa Magia"

Miejsce: Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, budynek przy ul. Korfantego 34
Kategoria: Muzeum Górnośląskie
Data: 2021-11-28
Godzina: 13:00

Zapraszamy 28 listopada do Muzeum Górnośląskiego na zabawę w noc. św. Andrzeja - "Andrzejkowa Magia" od 13.00 do 16.30.

Bilet wstępu kosztuje 10 zł.

„Andrzejkowa magia” organizowana przez Muzeum Górnośląskie odbędzie się w budynku przy ulicy Korfantego 34 w Bytomiu.

Więcej o wydarzeniu na stronie Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu

Tosca

Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kategoria: Opera Śląska
Data: 2021-11-28
Godzina: 18:00
Giacomo Puccini
Premiera: 20 października 2012 r.

dyrygent: Tadeusz Kozłowski

kierownictwo muzyczne premiery: Tadeusz Serafin

reżyseria i inscenizacja: Tadeusz Bradecki

scenografia i kostiumy: Jagna Janicka

kierownictwo chóru: Krzysztof Martyniak

współpraca muzyczna: Francesco Bottigliero, Krzysztof Dziewięcki

asystenci reżysera: Marek Jagielski, Maciej Komandera, Jarosław Świtała

reżyseria światła: Maria Machowska

Opera w 3 aktach

Czas trwania:
2 godz. 30 min. – 2 przerwy

Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica
na podstawie dramatu Victoriena Sardou „Tosca”

AKT I

Do rzymskiego kościoła Św. Andrzeja wpada więzień zbiegły z Zamku Świętego Anioła. To Cesare Angelotti, były konsul Rzeczypospolitej, uwięziony i skazany na śmierć za udział w spisku przeciwko tyranii rządzącej krajem. W tym właśnie kościele jego siostra, hrabina Attavanti, pozostawiła klucz do bocznej kaplicy i prze­branie mające dopomóc Angelottiemu w ucieczce. Pojawia się młody malarz, Mario Cavaradossi, by pracować nad rozpoczętym już obrazem Marii Magda­leny. Serce młodego artysty wypełnia radość tworzenia i radość szczęśliwej miłości do słynnej śpiewaczki Tosci, a dwa te uczucia splatają się razem w dziwnąi piękną harmonię (aria „Recondita armonia”). W artyście malującym obraz Marii Magdaleny z radością poznaje Angelotti swego przyjaciela; ufając, że z jego pomocą zdoła ujść prześladowcom, Mario nie waha się – oddaje Angelottiemu swój koszyk z żywnością i obiecuje do­pomóc mu w ucieczce. W tym właśnie momencie przybywa do kościoła ukochana Cavaradossiego, Floria Tosca. Zamknięte drzwi od kaplicy i dobiegające spoza nich głosy budzą w jej sercu podejrzenia, że Mario ją zdradza. Malarz jednak czułymi słowami uspokaja kochankę (duet „Ah! que gli occhi”) i aby nie wyjawić przed nią tajemnicy zbiegłego więźnia, pod pozorem pilnej pracy wyprawia ją z kościoła. Odgłos armatniego strzału zwiastuje, że w Zamku Św. Anioła spostrzeżono już ucieczkę Angelottiego. Nie ma czasu do stracenia  – Cavaradossi postanawia ukryć przyjaciela w swojej willi za miastem i obydwaj bocznym wyjściem wymykają się z kościoła. Tuż po ich wyjściu pojawia się mnich-zakrystian z wieścią, że zagrażająca staremu porządkowi rzeczy rewolucyjna armia Napoleona została pokonana przez Austriaków pod Marengo i w związku z tym odbędzie się niebawem uroczyste nabożeństwo dziękczynne. Do kościoła przybywa groźny prefekt rzymskiej policji, baron Scarpia, w pościgu za zbiegłym więźniem. Spostrzega pusty koszyk na żywność, otwarte boczne wejście do kaplicy, a ponadto dziwne podobieństwo rozpoczętego obrazu Marii Magdaleny do postaci rzymskiej arystokratki – hrabiny Attavanti oraz wachlarz z herbami hrabiny, porzucony widocznie w pośpiechu. Wskazując te szczegóły Tosce, która tymczasem ponownie pojawiła się w kościele, Scarpia liczy, że w ten sposób obudzi jej zazdrość. Nie zawodzi się w swych przewidywaniach: śpiewaczka nie wie, że hrabina Attavanti jest siostrą zbiegłego Angelottiego i że to ona właśnie ułatwiła mu ucieczkę z więzienia, nie wie też, że Mario nadał swej świętej rysy damy odwie­dzającej codziennie kościół, nie znając nawet jej nazwiska. W porywie zazdrości i obrażonej dumy śpieszy do mieszkania malarza – nie przeczuwa, że tuż za nią podążają zbirowie Scarpii. Prefekt policji nie posiada się z radości. Oto los dał mu w ręce broń, dzięki której być może uda się odnieść aż dwa zwycięstwa: pochwycić więźnia i …zdobyć Toscę, o której względy od dawna bezskutecznie zabiegał. Rozpoczyna się uroczyste nabożeństwo. Kościół napełnia się tłu­mem wiernych, a na tle ich śpiewu Scarpia w dalszym ciągu snuje swe okrutne plany (monolog „Tre sbirri, una carozza”).

AKT II

W swym mieszkaniu w Pałacu Farnese zasiada Scarpia do wieczerzy. Z dalszych sal dobiegają dźwięki gawota; to królowa wydaje uroczyste przyjęcie, które Tosca uświetnić ma swoim śpiewem. Agent policyjny­ Spoletta donosi, że nie udało się odnaleźć zbiega w willi Cavaradossiego, lecz za to aresztowano samego malarza. Podczas wstępnego przesłuchania Mario ener­gicznie zaprzecza, jakoby wiedział coś o miejscu ukrycia Angelottiego. Scarpia każe zatem poddać go torturom w obecności zawezwanej uprzednio Tosci i doprowadza do tego, że nieszczęśliwa kobieta, słysząc jęki męczonego kochanka, zdradza kryjówkę zbiegłego więźnia. Tortury przerwano, jednak Mario, słysząc że Tosca wydała tajemnicę Angelottiego, z pogardą od­trąca ją od siebie. Żandarm Sciarrone wbiega z wieś­cią, że poprzednie informacje były fałszywe: to właśnie Napoleon rozgromił Austriaków. Słysząc to Cavaradossi, mimo że z trudem może ustać na nogach po przebytych cierpieniach, zrywa się i intonuje płomienny hymn na cześć wolności – tym samym wydaje na siebie wyrok śmierci. Teraz rozpoczyna się między Scarpiem a Toscą targ o życie. Śpiewaczka gotowa jest zapłacić każdą sumę  –  nie tego jednak żąda Scarpia. W zamian za uwolnienie malarza, Tosca musi być całkowicie uległa jego żądaniom. Za oknem słychać werble plutonu egzekucyjnego. Zrozpaczona, nieludzko udręczona Tosca zgadza się wreszcie na wszystkie warunki, byle ratować ukocha­nego (aria „Vissi d’arte” – „Żyłam sztuką”). Scarpia wy­jaśnia jej, że ze względu na potrzebę zachowania tajemnicy egzekucja musi się odbyć, odbędzie się jednak tylko pozornie; w obecności śpiewaczki wydaje baron Spoletcie odpowiednie polecenie, dodając jednak znacząco: podobnie jak było z hrabią Palmieri. Tosca żąda jeszcze glejtu dla dwóch osób na opuszczenie granicy Rzymu. Scarpia spełnia żądanie, kiedy jednak zbliża się do Tosci, chcąc ją objąć, ta wiedziona rozpaczą i nienawiścią, przebija go pochwyconym z zastawionego stołu nożem. Ze stygnących palców Scarpii wyrywa upragniony glejt i śpieszy do więzienia, by oczekiwać uwolnionego kochanka.

AKT III

Noc blednie – z oddali dobiega tęskna pieśń pastuszka, dźwięki dzwonów porannych zwiastują świt. Cavaradossi zostaje wyprowadzony z celi na dziedziniec Zamku Św. Anioła – niebawem ma nastąpić egzeku­cja. Nieszczęśliwy skazaniec błaga więziennego dozorcę o ostatnią łaskę – by mógł napisać krótki list. Dozorca, wiedziony litością, wyraża zgodę i przyrzeka list doręczyć. Raz jeszcze staje przed oczami skazańca całe piękno jego młodego i szczęśliwego życia, i słodki obraz ukochanej Tosci (aria „E lucevan le stelle”). Ale oto nieoczekiwanie pojawia się w więzieniu sama Tosca, zwiastując ukochanemu rychłe ocalenie. Radośnie wi­tają teraz oboje blask jutrzenki, jako symbol bliskiej już wolności i szczęścia. Żartobliwie poucza Tosca kochanka, jak się ma zachować w czasie fałszywej egzekucji, jak upaść udając martwego (duet „Ah! franchigia… O dolci mani”). Zbliża się pluton egzekucyjny, pada salwa. Gdy żołnierze odchodzą, Tosca wzywa Maria, by powstał i uchodził wraz z nią. Niestety, Scarpia nawet po śmierci oszukał Toscę. Egzekucja Cavaradossiego, która według jego zapewnień miała być fałszywa, okazała się …prawdziwa. Na szalejącą z bólu i rozpaczy śpiewaczkę rzuca się straż, odkryto bowiem zabójstwo Scarpii. Lecz Tosca wyrywa się i z murów Zamku Św. Anioła rzuca się w przepaść.

(Streszczenie libretta wg „Przewodnika operowego” J. Kańskiego)

Obsada

Obsada spektaklu na dzień 26.11.2021 r. godz. 18:00

Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego

TOSCA

Ewa Vesin

CAVARADOSSI

Dominik Sutowicz

SCARPIA

Adam Woźniak

ANGELOTTI

Michał Kutnik

ZAKRYSTIANIN

Zbigniew Wunsch

SPOLETTA

Michał Bagniewski

SCIARONE

Witold Dewor

PASTUSZEK

Ewelina Szybilska

DOZORCA

Adam Janik

URZĘDNICY

Dariusz Nurzyński

Paweł Brol



Obsada spektaklu na dzień 28.11.2021 r. godz. 18:00

Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego

TOSCA

Ewa Vesin

CAVARADOSSI

Dominik Sutowicz

SCARPIA

Adam Woźniak

ANGELOTTI

Michał Kutnik

ZAKRYSTIANIN

Zbigniew Wunsch

SPOLETTA

Michał Bagniewski

SCIARONE

Witold Dewor

PASTUSZEK

Ewelina Szybilska

DOZORCA

Adam Janik

URZĘDNICY

Dariusz Nurzyński

Paweł Brol



BCKino: Psie pazury

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2021-11-28
Godzina: 19:30:00
Podkategoria: BCKino
Bytomskie Centrum Kultury / 2021-11-28

19-25.11.2021, godz. 17.00, 26.11-02.12.2021, godz. 19.30

„Psie pazury” – dramat W. Brytania, 2021; reż.: Jane Campion; obsada: Kirsten Dunst, Benedict Cumberbatch, Thomasin McKenzie; czas trwania: 125 min. (Netflix - Gutek Film)

 

Charyzmatyczny właściciel rancza Phil Burbank nie jest przyjemnym człowiekiem. Gdy jego brat sprowadza do domu nowo poślubioną żonę i jej syna, Phil zaczyna znęcać się nad nimi. Wkrótce jednak zaczyna rozumieć, czym jest miłość.

do góry