terminarz dnia 09.10.2021
Ruszył Bytomski Budżet Obywatelski
Ponad 5,2 mln zł przeznaczonych na realizację budżetu partycypacyjnego, czeka na projekty bytomian. Startuje Bytomski Budżet Obywatelski. Nabór wniosków potrwa od 4 maja do 25 czerwca, a głosowanie zaplanowane zostało na jesień. W sprawnym przygotowaniu wniosku i przejściu krok po kroku przez procedurę #BO_Bytom pomoże nam w tym roku nowe wirtualne narzędzie: bo.bytom.pl.
Turniej Prekwalifikacyjny do Igrzysk Olimpijskich 2022 - Lodowisko im. Braci Nikodemowiczów

Na lodowisku w Bytomiu reprezentacja Polski rywalizować będzie w Turnieju Prekwalifikacyjnym do Igrzysk Olimpijskich 2022. Hokejowe Orlice zmierzą się z Turcją, Meksykiem i Holandią. Bilety na mecze są do kupienia w bardzo przystępnych cenach.
Do kolejnej fazy kwalifikacji olimpijskich, która zaplanowana jest na listopad, awansuje tylko zwycięzca turnieju. W rankingu światowym IIHF najwyżej sklasyfikowana jest Holandia, która zajmuje 18. miejsce, Polki są na 19. pozycji, Meksyk na 26., a Turcja na 28.
Liderka z Bytomia
Dzisiaj o godz. 15:30 rozpocznie się mecz Biało-Czerwonych z Turcją. Trzon kadry stanowią zawodniczki Polonii Bytom na czele z Karoliną Późniewską. To liderka reprezentacji, która mieszka bardzo blisko Lodowiska im. Braci Nikodemowiczów, gdzie rozgrywany będzie Turniej Prekwalifikacyjny. Późniewska jest bardzo doświadczoną zawodniczką, zagrała we wszystkich turniejach rangi mistrzowskiej, w których występowała reprezentacja Polski.
Harmonogram Turnieju
7.10, czwartek
POLSKA - Turcja, godz. 15:30
Meksyk - Holandia, godz. 19:30
8.10, piątek
Holandia - Turcja, godz. 16:00
POLSKA - Meksyk, godz. 20:00
10.10, niedziela
Holandia - POLSKA, godz. 12:15
Turcja - Meksyk, godz. 16:15
Bilety na Turniej
Wejściówki są do kupienia w Hali Lodowiska w kasie B - wejście po prawej stronie od wejścia głównego.
Ceny wejściówek: bilet normalny - 20 zł za dzień (dwa spotkania), bilet ulgowy - 10 zł za dzień (dwa spotkania), wstęp bezpłatny - dzieci do lat 10. bilet trzydniowy - normalny - 40 zł, ulgowy - 30 zł. Kasa jest otwarta w czwartek od godziny 14 do 19:30, piątek od 15 do 20 i w niedzielę od 11 do 13.
Carmen

Reżyseria i inscenizacja: Wiesław Ochman
Kierownictwo muzyczne: Franck Chastrusse Colombier
Scenografia i kostiumy: Allan Rzepka
Choreografia: Jarosław Świtała
Kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent dyrygenta: Jan Stańczyk
Asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska
Korepetytor wokalny: Jacek Laszczkowski
Korepetytorzy solistów: Larisa Czaban, Roman Marchenko
Wznowienie sceniczne: 9 października 2021 r.
Wznowienie sceniczne w Operze Śląskiej w oparciu o premierę z dn. 27.05.2006 r. – spektakl powstały w realizacji: inscenizacja i reżyseria: Wiesław Ochman, kierownictwo muzyczne premiery: Tadeusz Serafin, scenografia: Allan Rzepka, choreografia: Jarosław Świtała, kierownictwo chóru: Anna Tarnowska, kierownictwo baletu: Olga Kozimala-Kliś
Opera w 4 aktach
Czas trwania:3 godz. – 3 przerwy
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kup bilet
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kup bilet
Obsada:
CARMEN Anna Borucka, Katarzyna Haras
DON JOSE Maciej Komandera, Dominik Sutowicz, Ragaa Eldin
TOREADOR Stanislav Kuflyuk, Kamil Zdebel, Zbigniew Wunsch, Adam Woźniak
MICAELA Gabriela Gołaszewska, Ruslana Koval
FRASQUITA Leokadia Duży, Ewelina Szybilska, Marta Huptas
MERCEDES Renata Dobosz, Joanna Kściuczyk-Jędrusik
ZUNIGA Bogdan Kurowski, Zbigniew Wunsch
REMENDADO Adam Sobierajski, Piotr Rachocki
MORALES Adam Woźniak, Kamil Zdebel
DANCAIRO Kamil Zdebel, Michał Bagniewski
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera.
Najdoskonalsza opera Georgesa Bizeta powraca w październiku na deski Opery Śląskiej. Podczas paryskiej premiery przyjęta z rezerwą, ale już wkrótce potem triumfująca na scenie całego świata. Spektakl w reżyserii Wiesława Ochmana został zrealizowany w 2006 roku, i od tego czasu cieszy się niesłabnącą popularnością wśród melomanów.
Jedno z przełomowych dzieł historii opery nieprzerywanie obecne w repertuarze wszystkich teatrów operowych, popisowe arie głównych bohaterów Carmen i Don Joségo, weszły do kanonu wielkich osiągnięć wykonawczych. Jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej znanych oper werystycznych. Dramatyczna historia miłości baskijskiego żołnierza Don Joségo do pięknej robotnicy z fabryki cygar. „Carmen” odbieramy jako dzieło współczesne wyrażające uniwersalne prawdy życia
i przeznaczenia. Pełna gwałtownych kontrastów i scen o wyjątkowej mocy tragedia miłości i zazdrości jest dziełem absolutnie doskonałym. Tytułowa bohaterka kipi energią. Jest postacią złożoną i barwną, głodną życia. Nieobliczalną i dziką. Namiętną i niezależną. Dlatego od ponad 130 lat nieustannie pociąga, zadziwia i fascynuje wielbicieli opery.
Wznowienie sceniczne spektaklu będzie zarazem pożegnaniem z inscenizacją, która jest z namiod 15 lat. Niezwykłej urody muzyka, zapadające w pamięć melodie (słynna uwertura, Habanera, aria Torreadorra…) i sugestywne hiszpańskie rytmy to ogromny atut przedstawienia. Kierownictwo muzyczne nad wznowieniem opery francuskiego kompozytora objął jego rodak Franck Chastrusse Colombier – obecny kierownik muzyczny Opery Śląskiej.
AKT I
Przy jednym z placów w Sewilli znajduje się fabryka cygar, zaś po przeciwnej stronie – koszary wojskowe. Niebawem ma się odbyć zmiana warty, toteż gromadzi się już gawiedź ciekawa barwnego widowiska. Pojawia się też młoda piękna dziewczyna, zapytując o sierżanta Don Joségo – to jego narzeczona, Micaëla. Dowiedziawszy się, iż przybędzie on dopiero ze zmianą warty, oddala się pośpiesznie, mimo pełnych galanterii zaprosin sierżanta Moralesa. Głos trąbki zwiastuje zmianę warty – nowy oddział prowadzony jest przez porucznika Zunigę oraz sierżanta Don Joségo. Dzwonek z fabryki oznajmia przerwę w pracy. Z bramy wysypuje się barwny tłum robotnic, wśród których szczególną uwagę zwraca młoda, piękna Cyganka, Carmen (jej wejście poprzedza charakterystyczny, wyrazisty motyw w orkiestrze). Wolna jak ptak, wierzy ona w potęgę miłości, lecz nie uznaje ani żadnych wiążących uczucie przysiąg i obietnic, ani też – wierności (habanera „L’amour est un oiseau rebelle”). Z lekceważeniem odrzuca Carmen zaloty otaczających ją młodych mężczyzn, natomiast wywiera na niej wrażenie całkowita obojętność Don Joségo, który podczas jej śpiewu i tańca najspokojniej czyścił łańcuszek swej szabli. Gdy dzwonek znów wzywa robotnice do pracy, Carmen przed odejściem rzuca Don Josému trzymany w ręku kwiat. Dar ten budzi niepokój w sercu młodego żołnierza. Lecz oto ponownie pojawia się Micaëla, niosąc Josému list i pozdrowienia od jego matki (duet „Parle-moi de ma merè”). Wtem w fabryce wybucha wrzawa. Na rozkaz porucznika Zunigi Don José z żołnierzami udaje się tam, aby przywrócić porządek. Po chwili wraca, prowadząc Carmen, która w kłótni zraniła nożem koleżankę. Grozi jej więzienie – jednak Cyganka drwi sobie z pogróżek koleżanek i porucznika Zunigi. Gdy pozostaje sama pod strażą Don Joségo, szybko udaje się jej urokiem swej postaci oraz obietnicami miłości i rozkoszy (seguidilla „Près des remparts de Sewille”) całkowicie podbić serce młodzieńca i sprawić, że ten wypuszcza ją na wolność.
AKT II
W podmiejskiej gospodzie Lillas Pastii gromadzą się przemytnicy, Cyganie i szukający rozrywki wojskowi. Carmen oraz jej przyjaciółki, Frasquita i Mercedes, śpiewają i tańczą przy dźwięku kastanietów. Entuzjastycznie witają zebrani przybyłego do gospody słynnego toreadora Escamilla, który opowiada im o pełnym chwały i zwycięstw zawodzie bohatera areny (aria „Votre toast…”). Oczarowany pięknością Carmen, wyjawia jej Escamillo swe uczucie, lecz nie dostaje wyraźnej odpowiedzi. Carmen odmawia też udziału w zamierzonej na dzisiejszą noc wyprawie przemytników, gdyż – jak oświadcza – oczekuje Don Joségo, który wtrącony do więzienia za sprzeniewierzenie się żołnierskim obowiązkom, dziś właśnie ma odzyskać wolność. Oto słychać już z oddali słowa żołnierskiej pieśni o dragonie z Alcali (motywy jej rozbrzmiewały we wstępie do II aktu). To Don José śpieszy na spotkanie z ukochaną. Carmen namawia go, by wraz z nią wyruszył na wyprawę, lecz Don José stanowczo odmawia. Śpiew Carmen miesza się z dalekim odgłosem trąbek wzywających żołnierzy do koszar. Rozdrażniona Cyganka w gwałtownych słowach daje wyraz swemu niezadowoleniu – nie chce słuchać czułych wyznań Don Joségo i zapewnień o jego gorącej miłości, której symbolem jest kwiat niegdyś od niej otrzymany i przechowywany przez cały czas pobytu w więzieniu (aria „z kwiatkiem” – „La fleur que tu m’avais jetée”). Wtem zjawia się w gospodzie porucznik Zuniga, a jego zaloty do Carmen budzą zazdrość w sercu Don Joségo, który z bronią w ręku rzuca się na swego przełożonego. Teraz droga powrotu do służby jest dlań zamknięta – wbrew własnej woli przystać musi do przemytników i wraz z nimi uchodzić w góry.
AKT III
Pełne poezji, melodyjne intermezzo maluje obraz cichej, pogodnej nocy w górach. Znajduje się tu wraz z przemytnikami Don José i Carmen, która znudzona już miłością sierżanta, coraz częściej myśli o bohaterskim toreadorze. Frasquita i Mercedes stawiają sobie kabałę – wróży im ona miłość i szczęście. Gdy jednak Carmen również chce poznać swój los, karty zwiastują jej rychłą śmierć (aria „z kartami” – „En vain pour éviter”). Przemytnicy ruszają na wyprawę. Tylko Don José pozostaje w ukryciu na straży obozu. W opustoszałej dolinie pojawia się szukająca swego narzeczonego Micaëla (aria „Je dis que rien ne m’épouvante”), lecz płoszy ją nagły odgłos wystrzału. To Don José dał ognia, widząc postać czającą się wśród skał. Nieznajomym śmiałkiem okazuje się Escamillo, który przybył tu, lekceważąc sobie niebezpieczeństwo, a na uwagę Don Joségo, iż łatwo mógł zostać zabity, odpowiada wesoło, że „zakochanym sprzyja los”. Gdy z dalszej rozmowy obaj mężczyźni orientują się, iż są rywalami w miłości do tej samej kobiety, dochodzi między nimi do walki, w której Escamillo ulega mimo swej siły i zręczności. Przybycie Carmen z przemytnikami ocala mu życie, a co więcej – w oczach pięknej Cyganki czyta toreador zapowiedź bliskiego spełnienia swych pragnień. Odchodząc, zaprasza wszystkich zebranych na swój najbliższy występ w cyrku w Sewilli. Gwałtowną scenę między Carmen a zazdrosnym Don Josém przerywa ponowne zjawienie się Micaëli, która przynosi Don Josému wiadomość, iż matka jego z żalu rozchorowała się ciężko i przed śmiercią raz jeszcze pragnie ujrzeć syna. Pod wpływem wyrzutów sumienia, Don José, szczerze kochający matkę, spieszy do niej wraz Micelą, lecz odchodząc grozi zemstą niewiernej Cygance.
AKT IV
Plac przed cyrkiem w Sewilli wypełnia barwny tłum spieszący na walki byków. Entuzjastycznie witany przez zebranych, wkracza do cyrku toreador Escamillo w towarzystwie odświętnie wystrojonej Carmen. Frasquita i Mercedes ostrzegają Carmen przed zemstą Don Joségo, lecz Cyganka lekceważy sobie niebezpieczeństwo. Pozostaje na placu, gdzie – odnajduje ją Don José. Przybył raz jeszcze błagać niewierną kochankę, by porzuciła toreadora i poszła z nim (duet „C’est toi? C’est moi”). Jednak ani jego prośby i zaklęcia, ani wspomnienia dawnych dni miłości nie znajdują oddźwięku w duszy Carmen. Woli ona raczej śmierć niż życie przy boku człowieka, którego już nie kocha. Gdy spoza murów cyrku rozbrzmiewają okrzyki i oklaski na cześć zwycięskiego toreadora, Carmen rzuca się ku cyrkowej bramie, chcąc jak najprędzej ujrzeć Escamillo. W tym momencie nieprzytomny z rozpaczy Don José przebija ją sztyletem.
/Z „Przewodnika Operowego” Józefa Kańskiego/
Obsada
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse
Carmen
Anna Borucka
Don Jose
Dominik Sutowicz
Toreador
Zbigniew Wunsch
Micaela
Ruslana Koval
Frasquita
Marta Huptas
Mercedes
Joanna Kściuczyk-Jędrusik
Zuniga
Bogdan Kurowski
Remendado
Adam Sobierajski
Dancairo
Kamil Zdebel
Morales
Adam Woźniak
Lillas Pastia
Janusz Wenz
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse
Carmen
Anna Borucka
Don Jose
Dominik Sutowicz
Toreador
Kamil Zdebel
Micaela
Gabriela Gołaszewska
Frasquita
Ewelina Szybilska
Mercedes
Renata Dobosz
Zuniga
Bogdan Kurowski
Remendado
Adam Sobierajski
Dancairo
Michał Bagniewski
Morales
Adam Woźniak
Lillas Pastia
Witold Dewor
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse
Carmen
Katarzyna Haras
Don Jose
Ragaaeldin Morsy
Toreador
Adam Woźniak
Micaela
Gabriela Gołaszewska
Frasquita
Marta Huptas
Mercedes
Joanna Kściuczyk-Jędrusik
Zuniga
Bogdan Kurowski
Remendado
Adam Sobierajski
Dancairo
Michał Bagniewski
Morales
Kamil Zdebel
Lillas Pastia
Janusz Wenz
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse
Carmen
Anna Borucka
Don Jose
Dominik Sutowicz
Toreador
Kamil Zdebel
Micaela
Ruslana Koval
Frasquita
Ewelina Szybilska
Mercedes
Renata Dobosz
Zuniga
Bogdan Kurowski
Remendado
Adam Sobierajski
Dancairo
Michał Bagniewski
Morales
Adam Woźniak
Lillas Pastia
Witold Dewor
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse
Carmen
Katarzyna Haras
Don Jose
Dominik Sutowicz
Toreador
Adam Woźniak
Micaela
Ruslana Koval
Frasquita
Leokadia Duży
Mercedes
Joanna Kściuczyk-Jędrusik
Zuniga
Zbigniew Wunsch
Remendado
Piotr Rachocki
Dancairo
Michał Bagniewski
Morales
Kamil Zdebel
Lillas Pastia
Janusz Wenz
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse
Carmen
Katarzyna Haras
Don Jose
Ragaaeldin Morsy
Toreador
Kamil Zdebel
Micaela
Gabriela Gołaszewska
Frasquita
Leokadia Duży
Mercedes
Renata Dobosz
Zuniga
Bogdan Kurowski
Remendado
Piotr Rachocki
Dancairo
Michał Bagniewski
Morales
Adam Woźniak
Lillas Pastia
Witold Dewor
Mecz koszykówki mężczyzn w ramach II ligi

9 października o 18:00 w Hali na Skarpie nasi koszykarze zagrają przed własną publicznością. Ich rywalem będzie drużyna Niedźwiadki Chemart Przemyśl.
BCKino - Wesele

08-21.10.2021 – „Wesele” – dramat obyczajowy Polska, 2021; reż.: Wojtek Smarzowski; obsada: Robert Więckiewicz, Michalina Łabacz, Agata Kulesza, Andrzej Chyra, Arkadiusz Jakubik; czas trwania: 135 min. (Kino Świat - Kinoplex-Silesia). „Wesele" to historia miłości tak mocnej, że przekracza granice, nie mieści się w ramach i jest silniejsza od wszelkich barier. To szczere spojrzenie na współczesny świat, a także dramatyczna podróż w przeszłość, która nikomu nie pozostanie obojętna. Jak mówi sam reżyser, jego najnowszy obraz ma być „opowieścią o manipulowaniu emocjami i ostrzeżeniem przed mową nienawiści”.