Nadchodzące wydarzenia
terminarz dnia 16.05.2021
Ruszył Bytomski Budżet Obywatelski
Ponad 5,2 mln zł przeznaczonych na realizację budżetu partycypacyjnego, czeka na projekty bytomian. Startuje Bytomski Budżet Obywatelski. Nabór wniosków potrwa od 4 maja do 25 czerwca, a głosowanie zaplanowane zostało na jesień. W sprawnym przygotowaniu wniosku i przejściu krok po kroku przez procedurę #BO_Bytom pomoże nam w tym roku nowe wirtualne narzędzie: bo.bytom.pl.
Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze...


Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Sala Koncertowa im. Adama Didura
Kup bilet
22 listopada, godz. 16:00 | gość spotkania: HENRYK GRYCHNIK, wybitny tenor liryczny
Wydarzenie ONLINE - odbędzie się na fanpage'u i YouTube Opery Śląskiej.
https://www.facebook.com/OperaSlaska
Henryk Grychnik - jeden z największych polskich tenorów lirycznych. Urodził się w 1933 roku w Zabrzu. Od 1956 roku związany z Operą Śląską. W roku 1960 wystąpił w premierowej „Łucji z Lammermoor” kreując rolę Edgara.
Zasłynął jako wybitny wykonawca oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gioacchino Rossiniego i Gaetano Donizettiego, a także muzyki oratoryjnej i kantatowej. Śpiewał skomplikowane partie tenorowe wymagające uzyskiwania bardzo wysokich dźwięków: „Włoszkę w Algierze" Gioacchino Rossiniego i „Kawalera srebrnej róży" Richarda Straussa. Uznano Go za mozartowca specjalizującego się w „Czarodziejskim flecie" i „Uprowadzeniu z Seraju". W latach 1968-1970 występował również jako solista Opery w Zurichu.
Nagrody :
1975 Katowice - Złota Maska w plebiscycie "Wieczoru" |
1975 Nagroda Artystyczna m. Katowic za rok 1974 |
1978 Katowice - Srebrna Maska w plebiscycie "Wieczoru" |
Modlitwa muzyczna w hołdzie św. Janowi Pawłowi II
Modlitwa muzyczna w hołdzie św. Janowi Pawłowi II - koncert w formie modlitwy muzycznej w kościele pw. św. Jacka w Bytomiu.
Data wydarzenia: 16 maja o godzinie 17:00.
Wystąpi:Górnicza Orkiestra Dęta Bytom im. Józefa Słodczyka
Transmisja całego wydarzenia na kanale Youtube Parafii św. Jacka w Bytomiu.
Wstęp Wolny.
Callas. Master Class
Gramy po raz: 9
przekład:
Elżbieta Woźniak
reżyseria:
Robert Talarczyk
kostiumy:
Gosia Baczyńska
scenografia:
Dagmara Walkowicz-Goleśny
reżyseria świateł:
Piotr Roszczenko
projekcje:
Mateusz Znaniecki
asystent reżysera:
Małgorzata Długowska-Błach
Anna Przedpełska
kierownictwo produkcji:
Małgorzata Długowska-Błach
OBSADA:
Maria Callas Joanna KŚCIUCZYK-JĘDRUSIK
Sophie de Palma Gabriela GOŁASZEWSKA, Ewelina SZYBILSKA
Sharon Graham Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, Anna BORUCKA
Tony Candolino Maciej KOMANDERA, Adam SOBIERAJSKI
Manny Weinstock Piotr KOPIŃSKI
Pracownik techniczny Witold DEWOR, Janusz BOLEWSKI
przekład: Elżbieta Woźniak
Wiodącym wątkiem sztuki są lekcje muzyki, których diwa udzielała pod koniec swojej kariery (1971-1972) w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Na scenie pojawiają się uczniowie-śpiewacy. Będą musieli skonfrontować swój talent z oceną kapryśnej primadonny. Z czasem na pierwszy plan wysuwa się miłość Callas do muzyki, wspomnienia z jej bogatej kariery przeplatane z wątkami prywatnymi. Jesteśmy świadkami życiowych wyborów artystki, jej całkowitego poświęcenia dla sztuki i konsekwencji trudnych decyzji.
„Callas. Master Class to wyjątkowy spektakl teatralno-muzyczny. Kameralny, oniryczny, wzruszający i opowiadający poruszającą historię operowej bogini, której życie osobiste było dalekie od ideału. To nieoczywiste widowisko doskonale wpisuje się w trudny, pandemiczny sezon artystyczny. Przypomina o wielkiej postaci świata operowego, ale w sposób niecodzienny.
Magdalena Mikrut-Majeranek, Dziennik Teatralny
„Kściuczyk-Jędrusik ma tę iskrę bożą , o którą na swoich mistrzowskich kursach upomina swych uczniów sama Callas: umie zawładnąć sceną. (...) Oryginalne typy, u każdego innego reżysera mogłyby zafunkcjonować jako groteskowe twory, u Talarczyka są pokazane w sposób, który czyni z nich postacie, barwne i charakterystyczne. Takie, które da się lubić. Reżyser ma po prostu smykałkę do prowadzenia aktorów." Alexandra Kozowicz, Gazeta Wyborcza
„Kreacja Joanny Kściuczyk-Jędrusik to aktorskie tour de force śpiewaczki, która wygląda jak Callas (wielkie brawa dla Gosi Baczyńskiej za kostiumy), po prostu jest Callas. Ale jest tą Callas we własnym wydaniu, bardziej stonowaną, zawieszającą głos, inną i to jej siła i zasługa. Jest też Kściuczyk-Jędrusik wiarygodną pedagog dla swoich uczniów, z których najlepiej pod względem aktorskim wypadła Gabriela Gołaszewska (Sophie De Palma) i szorstką, choć w gruncie rzeczy dającą się lubić partnerką dla swego pociesznego akompaniatora Manny’ego, w którego świetnie wcielił się Piotr Kopiński."
Mateusz Borkowski, Ruch Muzyczny
„Kto chciałby podejrzeć lekcje mistrzowskie śpiewu operowego, prowadzone przez Marię Callas, światowej sławy posiadaczkę sopranu dramatycznego, powinien udać się na spektakl Callas. Master Class. Świeżo po premierze stwierdzamy: warto." Olga Bury, Dziennik Teatralny