• język migowy
  • BIP
Strona główna/Czas wolny/Nadchodzące wydarzenia

Nadchodzące wydarzenia

terminarz dnia 13.03.2021

Ekspozycja „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu Rogate Serce”

Miejsce: Muzeum Górnośląskie w Bytomiu
Kategoria: Muzeum Górnośląskie
Data: 2021-02-04 - 2021-04-11
Muzeum Górnośląskie / 2021-02-04

Wystawa „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu »Rogate Serce«” zrealizowana została głównie w oparciu o zbiory Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Kolekcja prac Stacha z Warty oraz Szczepowców liczy ponad 100 obiektów i jest bezsprzecznie jednym z największych zespołów dzieł wspomnianych artystów, jakie znajdują się w państwowych zbiorach muzealnych w Polsce. W jej ramy wchodzą zarówno prace rzeźbiarskie, malarstwo, grafika, rysunki, jak i projekty znaczków oraz medalu, plakaty, a także artefakty związane z artystami. Wystawę dopełniają dzieła udostępnione przez Muzeum Narodowe w Warszawie (z kolekcji Marka Maciołowskiego) w postaci prac rzeźbiarskich Stanisława Szukalskiego, Muzeum Okręgowe w Toruniu, które użyczyło zbiór monet oraz medali, Muzeum Śląskie w Katowicach, będące depozytariuszem obiektu z kolekcji prywatnej, Galerię Dyląg w Krakowie, a także kolekcjonerów prywatnych, dzięki którym na wystawie znalazły się nie tylko interesujące dzieła Szukalskiego i Szczepowców, ale także związane z nimi artefakty.

Wystawa „Kopalnia Węgla Kamiennego „Hohenzollern” (Szombierki) w fotografii Maxa Steckela

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2021-03-02 - 2021-03-31
Miejska Biblioteka Publiczna / 2021-03-02

Unikatowe fotografie ukazujące pracę górników w ówczesnej kopalni „Hohenzollern” („Szombierki”) będziemy mogli zobaczyć na wystawie „Kopalnia Węgla Kamiennego „Hohenzollern” (Szombierki) w fotografii Maxa Steckela w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bytomiu. Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się nie tylko historią naszego miasta, ale również dziejami górnictwa w ziemi bytomskiej do Galerii „Rotunda” MBP przy pl. Jana III Sobieskiego od 2 marca.

Wystawa przedstawia dokonania niemieckiego fotografa, który w 1891 roku przyjechał na Górny Śląsk i tutaj założył z bratem swoje atelier. Najbardziej znane prace Maxa Steckela pokazują górnośląski przemysł, przede wszystkim górnictwo. W 1898 roku wydał album „Vom Oberschlesischen Steinkohlen-Bergbau” z pracami nagrodzonymi na wystawie w Magdeburgu (łącznie jego zdjęcia nagradzano 26 razy na wystawach w Niemczech, Polsce i Czechosłowacji).

Album „Vom Oberschlesischen Steinkohlen-Bergbau” (O górnośląskim górnictwie węgla kamiennego) wydany został w wydawnictwie R. Gieblera mieszczącym się w Królewskiej Hucie /dzisiejszy Chorzów/. Zawarto w nim 40 fotografii ukazujących pracę górników w ówczesnej kopalni „Hohenzollern” („Szombierki”) oraz pomnik Friedricha Wilhelma von Redena. Album stał się dodatkiem do nauki zawodu w szkołach górniczych. Na zdjęciach po raz pierwszy zostali przedstawieni górnicy pracujący przy różnych etapach wydobycia węgla.

Wystawę w Galerii „Rotunda” Miejskiej Biblioteki Publicznej będzie można oglądać do 31 marca br.

Rzekoma ogrodniczka - La finta giardiniera

Gramy po raz: 8
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kategoria: Opera Śląska
Data: 2021-03-13
Godzina: 18:00
Dodatkowe informacje: Istnieje możliwość zakupu dwóch miejsc obok siebie. W tym celu należy dokonać rezerwacji telefonicznej lub mailowej w Biurze Obsługi Widza lub Kasie biletowej i dokonać płatności w kasie biletowej. Liczba takich miejsc jest ograniczona.
Wolfgang Amadeusz Mozart
Premiera: 16 czerwca 2018 r.

Zapis transmisji online spektaklu z dnia 23.01.2021 r. dostępny na vod.opera-slaska.pl

W spektaklu transmitowanym online wystąpili:

Don Anchise (Podesta)
Mateusz ZAJDEL
Sandrina (Violante Onesti)
Marta HUPTAS
Hrabia Belfiore
Tomasz TRACZ
Arminda
Magdalena CZARNECKA
Ramiro 
Anna BORUCKA
Serpetta
Ewelina SZYBILSKA
Roberto (Naldo)
Kamil ZDEBEL

oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Yaroslava Shemeta

_____

Koprodukcja Opery Śląskiej i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki

Reżyseria: André Heller-Lopes

Scenografia: Renato Theobaldo

Kostiumy: Dagmara Walkowicz-Goleśny

Reżyseria światła: Dariusz Albrycht

Asystent dyrygenta: Grzegorz Brajner

Asystent reżysera: Karolina Widera

Basso continuo: Larysa Czaban, Nikol Latocha

Korepetytorzy solistów: Larysa Czaban, Michał Kryworuczko, Joanna Steczek, Bogusława Suchanek

Koordynator Projektu Opery Śląskiej: Marta Kuźmiak

 

OBSADA OPERY ŚLĄSKIEJ

Don Anchise (Podesta)
Mateusz ZAJDEL, Maciej KOMANDERA,
Sandrina (Violante Onesti)
Marta HUPTAS, Ewa MAJCHERCZYK
Hrabia Belfiore
Tomasz TRACZ
Arminda
Aleksandra STOKŁOSA, Anna NOWORZYN-SŁAWIŃSKA
Ramiro 
Anna BORUCKA
Serpetta
Ewelina SZYBILSKA, Roksana MAJCHROWSKA
Roberto (Naldo)
Kamil ZDEBEL, Łukasz KLIMCZAK

OBSADA AKADEMII MUZYCZNEJ

Don Anchise (Podesta)
Tomasz FURMAN
Sandrina (Violante Onesti)
Kamila GOIK
Hrabia Belfiore
Tomasz TRACZ
Arminda
Magdalena CZARNECKA, Agata SIWY
Ramiro 
Jakub FOLTAK, Ewa KALWASIŃSKA
Serpetta
Justyna ŁATASIEWICZ, Marta GAMROT-WRZOŁ
Roberto (Naldo)
Adrian JANUS

                                                         

opera buffa w 3 aktach

Czas trwania:
2 godz. 40 minut - 1 przerwa

 

Kryminał w Operze Śląskiej

Kto zabił Rzekomą ogrodniczkę? 

Ta historia zaczyna się od przestępstwa - markiza Violante Onesti zostaje zaatakowana i pozostawiona na śmierć.  Rozwiązanie zagadki niedoszłego morderstwa stanowi podstawę produkcji Opery Śląskiej i Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach – opery Wolfganga Amadeusza Mozarta „Rzekoma ogrodniczka – La finta giardiniera”.

„Rzekoma ogrodniczka” to rzadko wystawiane dzieło (komiczne) Wolfganga Amadeusza Mozarta. Napisał je w Monachium, mając zaledwie 18 lat. I choć sama opera ma już blisko 250 lat, jest czytelna dla współczesnego widza – podkreśla reżyser André Heller-Lopes. Jej bohaterowie wikłają się w sytuacje, w jakich i my  możemy się dziś znaleźć, są ponadczasowe, więc możemy się w nich przejrzeć. Zmienił się język i hierarchia społeczna, ale ludzie są tacy sami. A przede wszystkim muzyka Mozarta jest wspaniała. 

W bytomskiej inscenizacji dzieła Mozarta wyeksponowany jest wątek kryminalny. Są tutaj nawiązania do najbardziej lubianych powieści detektywistycznych i ich najbardziej znanych bohaterów. Jest zabawnie i magicznie – zapewnia reżyser. - Bardzo ważne jest współdziałanie aktorów i muzyków, odpowiednie porozumienie twórców pozwoliło nam zbudować zaskakującą inscenizację. Zapraszam na spektakl.

„Rzekoma ogrodniczka – La finta giardiniera” powstała w koprodukcji z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Celem tego projektu jest umożliwienie pełnego uczestnictwa młodych adeptów sztuki wokalnej w profesjonalnej produkcji operowej. Kto wie może wśród nich są przyszli Soliści Opery Śląskiej…

Libretto: Giuseppe Petrosellini 

AKT I

Ledwo skończyli śpiewać w piątkę o swym szczęściu i radości, a już każde z osobna wyznaje nam swe cierpienia: Ramiro opłakuje swą nieszczęśliwą miłość do pysznej Armindy; stary Don Anchise, wujaszek tejże, wzdycha bezskutecznie do swej ogrodniczki Sandriny; ogrodnik Nardo umiera dla (...) Serpetty, ona zaś chciałaby złowić (...) Don Anchise… (introdukcja: Che lieto giorno). Sandrina smuci się, podobnie jak Ramiro (Se l’augellin sen fugge). Podesta zaleca się do Sandriny (Dentro il mio petto), która, jak się dowiadujemy, jest w istocie markizą Violante Onesti, ukrywającą się incognito, odkąd jej narzeczony, hrabia Belfiore, zranił ją w zazdrosnym szale i porzucił, sądząc, że nie żyje. Nardo zaś wcale nie jest jej kuzynem, ale służącym Robertem. Sandrina / Violante opłakuje niewieści los (Noi donne poverine), podczas gdy Nardo / Roberto skarży się na równie fatalny los mężczyzn (A forza di martelli). Nadchodzi Arminda, wielce rozeźlona na swego narzeczonego Belfiore, który się spóźnia. Gdy zaś wreszcie przychodzi, najtkliwsze hołdy (Che belta!) nie są w stanie jej przebłagać (Si promette facilmente). (...) Serpetta wykłada nam swą teorię sztuki uwodzenia (Appena mi vedon), podczas gdy Sandrina łka (Geme la tortorella), tym bardziej, że Arminda wspomina o swych zaręczynach z Belfiorem. Na dźwięk tego imienia Sandrina mdleje, Arminda biegnie zaś po pomoc, zostawiając przy niej hrabiego, który natychmiast ją rozpoznaje. Przyszedłszy do siebie, Sandrina poznaje go również (...). Powracając z solami trzeźwiącymi, Arminda wpada na Ramira, co wywołuje kolejne imbroglio. Podesta żąda wyjaśnień, cała czwórka odwraca się doń jednak plecami i wychodzi. Po chwili Serpetta uprzedza patrona, że hrabia zaleca się do ogrodniczki. Nie wiedząc, że jest obserwowany, Belfiore próbuje odzyskać względy swojej Violanty, podczas gdy ona zapewnia go, że pomylił osoby. Na zakończenie wszyscy napadają na nieszczęsną parę, a akt kończy się strasznym zamieszaniem.

AKT II

Ramiro przyrzeka Armindzie zemstę nad Belfiorem, ona jednak gotowa jest poślubić hrabiego. Widząc go, robi mu wyrzuty (Vorrei punirti indegno). Nardo znów zaleca się do Serpetty, zachwalając swe zdolności językowe (Con un vezzo all’Italiana). Sandrina nadal zapewnia, że nie jest Violantą, zarzucając hrabiemu jego zbrodnię nieukaraną. Belfiore próbuje jej wydrzeć czułe słowo (...). Podesta zrzuca winę na Sandrinę, która rozpływa się w przeprosinach (...). Ponieważ Ramiro wręczył mu list gończy z nazwiskiem hrabiego, z zarzutem morderstwa na markizie Violante, Podesta zawiesza przygotowania do jego wesela z Armindą (...). Wściekła Arminda mimo to odpycha Ramira (Dolce d’amor). Hrabia broni się niezdarnie, Sandrina śpieszy mu zatem z pomocą, zapewniając, że Violante żyje, i właściwie ona nią jest. (...) Hrabia jest kompletnie skołowany (Ah! non partir – Gia divento freddo). Serpetta zawiadamia, że Sandrina zniknęła (...). Sandrina błądzi wśród drzew, przerażona swym położeniem (Crudeli! O Dio! – Ah! dal pianto!), po czym, wraz z przybyciem innych osób, chowa się (...). Wszyscy błądzą w mroku, póki Ramiro nie przyniesie pochodni. Podesta i Arminda robią awanturę Sandrinie i hrabiemu, którzy popadają pospołu w lekkie pomieszanie zmysłów, podczas gdy Ramiro wciąż wzdycha do Armindy, a Nardo śmieje się z Serpettą.

AKT III

Serpetta daje Nardowi pewne nadzieje, on zaś ma ogromne powodzenie, gdyż zaleca się doń… hrabia, biorąc go za Wenus, a zaraz potem Sandrina, biorąc go za swego ukochanego. Nardo ucieka od tych wariatów (aria i duet: Mirate che contrasto). Podesta także nie wie, na jakim świecie żyje, gdyż Serpetta żąda małżeństwa, Arminda chce poślubić hrabiego, Ramiro zaś chce się ożenić z Armindą. (...) Ramiro przeklina niewdzięcznice (Va pure ad altri). Sandrina i hrabia budzą się w ogrodzie, rozpoznają się, kłócą, po czym wreszcie padają sobie w ramiona (duet: Dove mai son – Tu mi lasci?). (...) Arminda, chcąc nie chcąc, poślubi Ramira, Serpetta zgadza się wziąć Narda / Roberta, a Podesta poszuka sobie nowej ogrodniczki.

/Skrót libretta w oparciu o „Tysiąc i jedna opera” Piotra Kamińskiego/

Obsada

Obsada spektaklu na dzień 13.03.2021 r. godz. 18:00

 

Soliści i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Yaroslava Shemeta

 

DON ANCHISE (PODESTA)

Mateusz Zajdel

 

SANDRINA (VIOLANTE ONESTI)

Marta Huptas

 

HRABIA BELFIORE

Tomasz Tracz

 

ARMINDA

Aleksandra Stokłosa

 

RAMIRO

Anna Borucka

 

SERPETTA

Ewelina Szybilska

 

ROBERTO (NARDO)

Kamil Zdebel



do góry