Nadchodzące wydarzenia
terminarz dnia 01.03.2021
Ekspozycja „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu Rogate Serce”

Wystawa „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu »Rogate Serce«” zrealizowana została głównie w oparciu o zbiory Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Kolekcja prac Stacha z Warty oraz Szczepowców liczy ponad 100 obiektów i jest bezsprzecznie jednym z największych zespołów dzieł wspomnianych artystów, jakie znajdują się w państwowych zbiorach muzealnych w Polsce. W jej ramy wchodzą zarówno prace rzeźbiarskie, malarstwo, grafika, rysunki, jak i projekty znaczków oraz medalu, plakaty, a także artefakty związane z artystami. Wystawę dopełniają dzieła udostępnione przez Muzeum Narodowe w Warszawie (z kolekcji Marka Maciołowskiego) w postaci prac rzeźbiarskich Stanisława Szukalskiego, Muzeum Okręgowe w Toruniu, które użyczyło zbiór monet oraz medali, Muzeum Śląskie w Katowicach, będące depozytariuszem obiektu z kolekcji prywatnej, Galerię Dyląg w Krakowie, a także kolekcjonerów prywatnych, dzięki którym na wystawie znalazły się nie tylko interesujące dzieła Szukalskiego i Szczepowców, ale także związane z nimi artefakty.
Callas. Master Class
Gramy po raz: 7
przekład:
Elżbieta Woźniak
reżyseria:
Robert Talarczyk
kostiumy:
Gosia Baczyńska
scenografia:
Dagmara Walkowicz-Goleśny
reżyseria świateł:
Piotr Roszczenko
projekcje:
Mateusz Znaniecki
asystent reżysera:
Małgorzata Długowska-Błach
Anna Przedpełska
kierownictwo produkcji:
Małgorzata Długowska-Błach
OBSADA:
Maria Callas
Joanna KŚCIUCZYK-JĘDRUSIK
Sophie de Palma
Gabriela GOŁASZEWSKA, Ewelina SZYBILSKA
Sharon Graham
Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, Anna BORUCKA
Tony Candolino
Maciej KOMANDERA, Adam SOBIERAJSKI
Manny Weinstock
Piotr KOPIŃSKI
Pracownik techniczny
Witold DEWOR, Janusz BOLEWSKI
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Gramy po raz: 8
Kup bilet
Terrence McNally
Callas. Master Class
przekład: Elżbieta Woźniak
Wiodącym wątkiem sztuki są lekcje muzyki, których diwa udzielała pod koniec swojej kariery (1971-1972) w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Na scenie pojawiają się uczniowie-śpiewacy. Będą musieli skonfrontować swój talent z oceną kapryśnej primadonny. Z czasem na pierwszy plan wysuwa się miłość Callas do muzyki, wspomnienia z jej bogatej kariery przeplatane z wątkami prywatnymi. Jesteśmy świadkami życiowych wyborów artystki, jej całkowitego poświęcenia dla sztuki i konsekwencji trudnych decyzji.
„Callas. Master Class to wyjątkowy spektakl teatralno-muzyczny. Kameralny, oniryczny, wzruszający i opowiadający poruszającą historię operowej bogini, której życie osobiste było dalekie od ideału. To nieoczywiste widowisko doskonale wpisuje się w trudny, pandemiczny sezon artystyczny. Przypomina o wielkiej postaci świata operowego, ale w sposób niecodzienny.
Magdalena Mikrut-Majeranek, Dziennik Teatralny
„Kściuczyk-Jędrusik ma tę iskrę bożą , o którą na swoich mistrzowskich kursach upomina swych uczniów sama Callas: umie zawładnąć sceną. (...) Oryginalne typy, u każdego innego reżysera mogłyby zafunkcjonować jako groteskowe twory, u Talarczyka są pokazane w sposób, który czyni z nich postacie, barwne i charakterystyczne. Takie, które da się lubić. Reżyser ma po prostu smykałkę do prowadzenia aktorów." Alexandra Kozowicz, Gazeta Wyborcza
„Kreacja Joanny Kściuczyk-Jędrusik to aktorskie tour de force śpiewaczki, która wygląda jak Callas (wielkie brawa dla Gosi Baczyńskiej za kostiumy), po prostu jest Callas. Ale jest tą Callas we własnym wydaniu, bardziej stonowaną, zawieszającą głos, inną i to jej siła i zasługa. Jest też Kściuczyk-Jędrusik wiarygodną pedagog dla swoich uczniów, z których najlepiej pod względem aktorskim wypadła Gabriela Gołaszewska (Sophie De Palma) i szorstką, choć w gruncie rzeczy dającą się lubić partnerką dla swego pociesznego akompaniatora Manny’ego, w którego świetnie wcielił się Piotr Kopiński."
Mateusz Borkowski, Ruch Muzyczny
„Kto chciałby podejrzeć lekcje mistrzowskie śpiewu operowego, prowadzone przez Marię Callas, światowej sławy posiadaczkę sopranu dramatycznego, powinien udać się na spektakl Callas. Master Class. Świeżo po premierze stwierdzamy: warto." Olga Bury, Dziennik Teatralny
Obsada
MARIA CALLAS
Joanna Kściuczyk-Jędrusik
SOPHIE DE PALMA
Ewelina Szybilska
SHARON GRAHAM
Anna Wiśniewska-Schoppa
TONY CANDOLINO
Maciej Komandera
MANNY WEINSTOCK
Piotr Kopiński
PRACOWNIK TECHNICZNY
Witold Dewor
MARIA CALLAS
Joanna Kściuczyk-Jędrusik
SOPHIE DE PALMA
Ewelina Szybilska
SHARON GRAHAM
Anna Wiśniewska-Schoppa
TONY CANDOLINO
Maciej Komandera
MANNY WEINSTOCK
Piotr Kopiński
PRACOWNIK TECHNICZNY
Witold Dewor
Projekt Życie ludzi

Życie ludzi
artystki/artyści: Piotr Bujak, Maciej Cholewa, Hubert Czerepok, Dorota Hadrian, Krzysztof Jung, Kijewski/ Kocur (Marek Kijewski, Małgorzata Malinowska), Małgorzata Mirga-Tas, Franciszek Orłowski, Tomasz Przybyłek, Michał Smandek, Łukasz Surowiec, Małgorzata Szandała, Łukasz Trzciński, Jaśmina Wójcik, Julita Wójcik, Jasiek Zoll (Mr. Fly Guy), Karolina Żyniewicz
kuratorki: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina
koordynacja: Agata Gomolińska-Senczenko
identyfikacja wizualna: Marcin Wysocki
program edukacyjny: Dominika Malska
Projekt „Życie ludzi” stanowi opowieść o człowieku i jego kulturze z perspektywy badacza ludzkiej cywilizacji, niczym z programów przyrodniczych czy publikacji naukowych. Narracja wystawy skupia się na wybranych aspektach ludzkiej egzystencji i koresponduje z wydaną na początku XX wieku trylogią Maurycego Maeterlincka: „Życie pszczół”, „Życie termitów” i „Życie mrówek”, w której autor/belgijski noblista, pod pozorem wywodu entomologicznego, przyjmuje strategię paraboliczną, traktując świat owadów jako metaforę świata ludzkiego. Idąc tym tropem, wystawa „Życie ludzi” celowo i przesadnie antropomorfizuje świat przyrody, aby zanalizować poszczególne grupy owadów społecznych. Poszukiwanie punktów wspólnych i krytyczna analiza mechanizmów występujących w świecie natury w odniesieniu do funkcjonowania człowieka w grupie, stawia finalne pytanie o miejsce jednostki w społeczeństwie.
Już w starożytnej Grecji kolonie pszczół uważane były za odpowiednik politycznej wspólnoty w przyrodzie – idealnego naturalnego ustroju, w którym owady symbolizowały obywatelską cnotę i oddanie zbiorowemu dobru. Wraz z rozwojem entomologii w czasach nowożytnych, uczeni, uświadamiając sobie złożoność światów owadzich, zaczęli stopniowo stawiać mrowisko, ul czy termitierę jako przeciwstawny przykład harmonijnego, utopijnego systemu organizacji, który można nie tylko podziwiać, ale wręcz naśladować. W pierwszej połowie dwudziestego wieku zaczęły pojawiać się z kolei negatywne odniesienia systemu funkcjonującego w świecie owadzim do reżimów politycznych, autorytaryzmu czy totalitaryzmu.
Zaplanowany na 30 listopada dzień otwarty wystawy "Życie ludzi" nie może się odbyć ze względu na nowe obostrzenia dotyczące epidemii koronawirusa. Ale już dzisiaj zapraszamy na www.zycieludzi.kronika.org.pl
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Fundacja Imago Mundi, Muzeum Górnośląskie, Wajda School
Patronat medialny: ArtPapier, Bytomski.pl, Ultramaryna, Notes na 6 tygodni
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.