• język migowy
BIP
Grafika BIP
Strona główna/Jak załatwić sprawę/Wydział Inżynierii Środowiska/Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do (..)

Karta usługi: AS-1/4
Druk: AS-1.1

Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza powinien zawierać:

  1. oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
    1. oznaczenie głównego prowadzącego instalację lub określenie zakresu odpowiedzialności poszczególnych prowadzących oznaczone części instalacji za eksploatację instalacji zgodnie z przepisami ochrony środowiska, w przypadku określonym w art. 183 b;
  2. adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji;
  3. informację o tytule prawnym do instalacji;
  4. informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji;
  5. ocenę stanu technicznego instalacji; 
  6. informację o rodzaju prowadzonej działalności; 
  7. opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji; 
  8. blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska;
  9. informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację; 
  10. wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji - aktualnych i proponowanych - w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczególności takich jak rozruch i wyłączenia; 
    1. warunki lub parametry charakteryzujące pracę instalacji, określające moment zakończenia rozruchu i moment rozpoczęcia wyłączania instalacji; 
  11. informację o planowanych okresach funkcjonowania instalacji w warunkach odbiegających od normalnych;
  12. informację o istniejącym lub przewidywanym oddziaływaniu emisji na środowisko;
  13. wyniki pomiarów wielkości emisji z instalacji, jeżeli przeprowadzenie pomiarów było wymagane;
  14. zmiany wielkości emisji, jeżeli nastąpiły po uzyskaniu ostatniego pozwolenia dla instalacji;
  15. proponowane działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji, a jeżeli działania mają być realizowane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie - również proponowany termin zakończenia tych działań,
  16. proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji; 
  17. deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie,
    1. deklarowany łączny czas dalszej eksploatacji instalacji, jeżeli ma on wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska, oraz deklarowany sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji;
    2. deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji w przypadku określonym w art. 191 a;
  18. czas, na jaki wydane ma być pozwolenie. Jeżeli wniosek dotyczy instalacji nowo uruchamianych lub w sposób istotny zmienianych, powinien on zawierać informacje o spełnianiu wymogów, o których mowa w art. 143 Prawa ochrony środowiska - technologia stosowana w nowo uruchamianych lub zmienianych w sposób istotny instalacjach i urządzeniach powinna spełniać
    wymagania, przy których określaniu uwzględnia się w szczególności:
    • stosowanie substancji o małym potencjale zagrożeń,
    • efektywne wytwarzanie oraz wykorzystanie energii,
    • zapewnienie racjonalnego zużycia wody i innych surowców oraz materiałów i paliw, 
    • stosowanie technologii bezodpadowych i małoodpadowych oraz możliwość odzysku powstających odpadów,
    • rodzaj, zasięg oraz wielkość emisji, 
    • wykorzystywanie porównywalnych procesów i metod, które zostały skutecznie zastosowane w skali przemysłowej,
    • postęp naukowo-techniczny.

Wniosek o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, oprócz powyższych informacji, powinien także zawierać:

  • czas pracy źródeł powstawania i miejsc wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza w ciągu roku,
  • określenie wprowadzanych do powietrza rodzajów i ilości gazów lub pyłów przypadających na jednostkę wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu,
  • opis terenu w zasięgu pięćdziesięciokrotnej wysokości najwyższego miejsca wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza, z uwzględnieniem obszarów poddanych ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym,
  • określenie aerodynamicznej szorstkości terenu, 
  • aktualny stan jakości powietrza,
  • określenie warunków meteorologicznych,
  • wyniki obliczeń stanu jakości powietrza, z uwzględnieniem metodyk modelowania, wraz z graficznym przedstawieniem tych wyników.

Informacje, o których mowa powyżej powinny:

  • zawierać określenie wielkości emisji w zakresie gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza wyrażonej w kg/h i w Mg/rok, a w przypadku instalacji, dla której są ustalone standardy emisyjne, także w jednostkach, w jakich wyrażone są te standardy,
  • wskazywać usytuowanie stanowisk do pomiaru wielkości emisji w zakresie gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza oraz proponowany zakres, metodykę i sposób wykonywania tych pomiarów.

Postępowanie kompensacyjne:

  1. Na obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości powietrza, wyznaczonym w ocenie poziomów substancji w powietrzu, o której mowa w art.89, przeprowadzonej przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska (w tym na terenie Gminy Bytom, leżącej na obszarze Aglomeracji Górnośląskiej), wydanie pozwolenia na wprowadzenie do powietrza substancji, dla której standard jakości powietrza został przekroczony (tj. w przypadku Aglomeracji Górnośląskiej w przypadku: pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5, benzo(a)pirenu oraz dwutlenku azotu), z nowo budowanej instalacji lub zmienianej w sposób istotny, jest możliwe, jeżeli zostanie zapewniona odpowiednia redukcja ilości tej substancji wprowadzanej do powietrza z innych instalacji usytuowanych na obszarze gminy, w której planowana jest budowa nowej instalacji lub dokonanie istotnej zmiany instalacji;
  2. Redukcja ilości substancji, o której mowa w pkt 1, może obejmować redukcję ilości substancji wprowadzanej do powietrza z instalacji spalania paliw stałych eksploatowanych w ramach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami, usytuowanych na obszarze gminy, w której planowana jest budowa nowej instalacji lub dokonanie istotnej zmiany instalacji, poprzez sfinansowanie przez podmiot planujący budowę nowej instalacji lub istotną zmianę instalacji, trwałej likwidacji instalacji spalania paliw stałych eksploatowanych w ramach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami;
  3. Za zgodą organu prowadzącego postępowanie kompensacyjne, redukcja ilości substancji, o której mowa w pkt 1 i pkt 2 może być dokonana na obszarze gminy sąsiadującej z gminą, w której planowana jest budowa nowej instalacji lub dokonanie istotnej zmiany instalacji;
  4. W przypadku, o którym mowa w pkt 2 potwierdzenia redukcji ilości substancji, dla której standard jakości powietrza został przekroczony, wprowadzanej do powietrza z instalacji spalania paliw stałych eksploatowanych w ramach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami, dokonuje w zaświadczeniu wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Zaświadczenie jest wydawane na wniosek podmiotu planującego lub realizującego budowę nowej instalacji lub istotną zmianę instalacji:
  5. Łączna redukcja ilości substancji, o której mowa w pkt 1 i pkt 2 powinna być o co najmniej 30% większa niż ilość substancji dopuszczona do wprowadzania do powietrza z nowo zbudowanej instalacji lub z instalacji zmienionej w sposób istotny; 
  6. Wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza na obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości powietrza wymaga przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego, o którym mowa w art. 227-229 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 799 z późn. zm.);
  7. W przypadku konieczności przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego Inwestor zobowiązany jest przedłożyć wniosek w przedmiotowym zakresie oraz dołączyć do niego: wniosek o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, zgodę uczestników postępowania lub osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami na dokonanie odpowiedniej redukcji ilości substancji wprowadzanej do powietrza, rozliczenie łącznej redukcji ilości substancji dotyczące wszystkich instalacji objętych postępowaniem kompensacyjnym.

Załączniki:

  • dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną tj.: odpis aktualny z rejestru przedsiębiorców - Krajowy Rejestr Sądowy lub Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji,
  • dokument udzielonego pełnomocnictwa (jeżeli w imieniu wnioskodawcy występuje pełnomocnik) 
    • należy złożyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za
      złożenie dokumentu,
  • w przypadku wniosku o wszczęcie postępowania kompensacyjnego należy do niego dołączyć:
    • wniosek o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
    • zgodę uczestników postępowania lub osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, o których mowa w art. 225 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, na dokonanie odpowiedniej redukcji ilości substancji wprowadzanej do powietrza, dla której standard jakości powietrza został przekroczony,
    • rozliczenie łącznej redukcji ilości substancji dotyczące wszystkich instalacji objętych postępowaniem kompensacyjnym.

Miejsce załatwienia sprawy

Wydział Inżynierii Środowiska
Referat Ochrony Środowiska i Energetyki pok. 340

Opłaty

  • Opłata skarbowa:
    • 2011,00 zł - wydanie pozwolenia w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
    • 506,00 zł - wydanie pozwolenia w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców;
    • 506,00 zł wydanie pozwolenia dla pozostałych; 
    • 50% stawki za wydanie pozwolenia - wydanie decyzji zmieniającej pozwolenie;
    • 150% stawki za wydanie pozwolenia - wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza w wyniku przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego;
    • 17,00 zł - złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
  • Opłatę można wnosić:
    • na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Bytomiu Getin Noble Bank S.A. Oddział w Bytomiu 60 1560 0013 0383 0201 0000 0001

Osoba dokonująca zapłaty zobowiązana jest do zamieszczenia na dowodzie wpłaty informacji określającej szczegółowo przedmiot, od którego dokonuje zapłaty.

Dodatkowe informacje dla osób dokonujących wpłat za granicą na stronie https://www.bytom.pl/dlamieszkanca/podatki-i-oplaty-lokalne.

Termin załatwienia sprawy

do 1 miesiąca
do 2 miesięcy w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bytomia w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna

Art. 183 ust. 1 w związku z art. 378 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r., poz.799 z późn. zm.)

Uwagi

W przypadku wątpliwości wszelkich informacji udziela Referat Ochrony Środowiska i Energetyki. 

Formularz wniosku

Dostępny na stronie internetowej Urzędu, w Punkcie Informacyjnym oraz w Wydziale Inżynierii Środowiska wniosek AS-1.1.

Kategoria: Powiązane pliki [2]
Format Data publikacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
Kategoria: Karty i druki
pdf 2022-12-23 Karta usługi AS-1/4
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 890
Karta usługi AS-1/4 101.24KB zobacz
pdf 2024-08-12 Druk AS 1_1
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 134
Druk AS 1_1 470.36KB zobacz

Redakcja podstrony

Podmiot udostępniający informację
Urząd Miejski w Bytomiu
Pierwsza publikacja
IntraCOM.pl Katowice 2020-10-13 10:51
Aktualizacja publikacji
Sanecki Tomasz 2023-02-15 09:36
Wytworzenie publikacji
UM Bytom 2023-02-15 09:36
Zatwierdzenie
UM Bytom 2023-02-15 09:36
Rejestr zmian podstrony
Drukuj
Liczba odwiedzin
wczytuję
do góry