Data publikacji: 26 października 2017
Masz czas i mógłbyś towarzyszyć starszemu sąsiadowi na spacerze? Szukasz kogoś, kto zna się na drobnych remontach? Zanim znajdziesz anonimowego fachowca, poszukaj go wśród swoich sąsiadów. W ramach pilotażu rewitalizacji ruszają projekty społeczne: Bank Wolontariatu oraz Bank Wzajemnych Usług Sąsiedzkich.
Gdyby tak dało się poddać remontowi człowieka., tak jak naprawia się zniszczone budynki. Posprzątać, pomalować, uporządkować i zorganizować wnętrze. To trudne i wymagające czasu, ale możliwe – mówią Klaudia i Sławosz Marciszowie, koordynatorzy projektów, które mają pobudzić lokalną społeczność do działania.
Idea banków wolontariatu i wzajemnej pomocy społecznej, znajduje swoich zwolenników na całym świecie. Jest także coraz bardziej popularna w Polsce, m.in. za sprawą inicjatyw organizacji pozarządowych, które realizują działania na rzecz rozwoju więzi społecznych i integracji lokalnych społeczności.
Bank Wzajemnych Usług Sąsiedzkich dotyczy wymiany usług wyłącznie między osobami fizycznymi, natomiast Bank Wolontariatu adresowany jest do osób, które wykonują określone zadania na rzecz konkretnej instytucji, która w myśl przepisów może korzystać z pracy wolontariuszy (np. organizacja pozarządowa).
Na początek postawiliśmy na wzajemną pomoc sąsiedzką, a więc działanie w obrębie swojego miejsca zamieszkania. Nasze doświadczenia w pracy na rzecz Bytomia, pokazują, że jego mieszkańcy to ludzie, którzy potrafią się zmobilizować do działania – mówi Klaudia Marcisz z Fundacji Klub KONTRA.
Jak zaznaczają koordynatorzy projektów, bank wzajemnych usług sąsiedzkich, choć w nieoficjalnej formie, z powodzeniem działa już wśród bytomian. Usług do wymiany nie brakuje, pozostaje jedynie kwestia zachęcenia ludzi do skorzystania z tej propozycji.
Mamy świadomość, że początki mogą być trudne ze względu na brak zaufania, lęk przed otwarciem drzwi sąsiadowi czy wolontariuszowi. Jesteśmy jednak dobrej myśli – mówi Klaudia Marcisz.
Jak zgłosić swoje usługi i potrzeby w ramach banku wolontariatu i pomocy sąsiedzkiej? Wystarczy wypełnić specjalny formularz i określić w czym potrzebujemy pomocy lub jak możemy pomóc. Katalog działań jest duży, począwszy od pomocy w zakupach poprzez wspólne spędzanie czasu, korepetycje, czy pomoc w zorganizowaniu imprezy rodzinnej.
Każdy ma jakieś umiejętności, a nawet jeśli nie, to na wagę złota jest także czas poświęcony drugiemu człowiekowi. Właśnie to w budowaniu wspólnych relacji jest najważniejsze. Czas – mówi Klaudia Marcisz.
By zachęcić mieszkańców do udziału w projekcie, zorganizowane będą jeszcze dwa bezpłatne szkolenia, na których promowane będą obydwie inicjatywy.17 i 18 listopada zaplanowano szkolenie, podczas którego będzie mowa tym czym jest rewitalizacja, na jakim jest etapie. Do dyspozycji mieszkańców jest również Punkt Informacyjny, działający przez 4 godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu, a także dostępny praktycznie przez cały tydzień telefon komórkowy 506 40 29 29.
Warto dodać, że formularze zgłoszeniowe będą podpisywane przez uczestników, którzy wraz ze swoim podpisem złożą oświadczenie o prawdziwości danych. Administrator danych (Miasto Bytom) oraz Koordynator (w 2017 roku - Fundacja Klub KONTRA) umożliwiają wyłącznie wymianę kontaktów oraz dopasowanie osób do potrzeb.
Stworzenie BW oraz BWUS realizowane będzie do grudnia b.r. w ramach „Prowadzenie w 2017 roku stałego punktu informacyjnego dla obszaru rewitalizacji oraz działań doradczych i szkoleniowych dla interesariuszy rewitalizacji”.
Autor: AK