Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
19 września 2020, Konstancja, January

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

Kolejna drogowa inwestycja zakończona. Tym razem w Łagiewnikach

Rozbudowa kanalizacji deszczowej, budowa chodnika, a także roboty bitumiczne na ulicy Szyby Rycerskie. Zakończyła się kolejna inwestycja drogowa warta około 1,2 mln. Jej realizacja była możliwa dzięki pozyskaniu przez miasto dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych w kwocie prawie 550 tys. zł.

Bytomski Rynek znów się zazielenił

Nowe nasadzenia drzew, krzewów i roślin w modułowych donicach oraz nowe pergole i ławki. Zakończyły się prace związane z odnową zieleni na płycie bytomskiego Rynku. Wszystkie prace kosztowały około 230 tys. zł.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz u siebie koronawirusa?

Wróciłeś z zagranicy i podejrzewasz u siebie koronawirusa lub miałeś kontakt z osobą, u której podejrzewasz zakażenie? Natychmiast skontaktuj się z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Bytomiu. Do czasu otrzymania pomocy odizoluj się od innych ludzi.

Opłaty można uregulować przez internet!

Uwaga mieszkańcy! Opłatę komunikacyjną, przekształceniową, za wieczyste użytkowanie, a także podatki od środków transportowych czy nieruchomości można zapłacić przez internet bez dodatkowych opłat i prowizji. Więcej TUTAJ

Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej to system stron internetowych służący powszechnemu i bezpłatnemu dostępowi do informacji publicznej.

Węzeł przesiadkowy, który zmieni komunikacyjne oblicze Bytomia

Węzeł przesiadkowy, który zmieni komunikacyjne oblicze Bytomia Data publikacji: 7 lutego 2020



Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu ogłosił przetarg warunkowy na budowę węzła przesiadkowego przy pl. Wolskiego. Jeśli pozyskamy środki z Unii Europejskiej na tę inwestycję i wyłonimy w przetargu wykonawcę, jesteśmy gotowi do rozpoczęcia jeszcze w tym roku prac. Węzeł przesiadkowy na pl. Wolskiego usprawni komunikację w centrum miasta, zapewni pasażerom wygodną przesiadkę – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów ogłosił przetarg warunkowy na budowę węzła przesiadkowego przy pl. Wolskiego. Zgodnie z nowymi założeniami, dworzec przesiadkowy ma być dwukondygnacyjnym budynkiem o kubaturze około 105 tys. mszesc., powierzchni zabudowy ok. 10 tys. mkw. i wysokości prawie 13 m. Inwestycja wiąże się także z przebudową układu drogowego: DK 94 – pl. Wolskiego, ul. Kolejowej i Miarki, DK 11 – ul. Powstańców Warszawskich, układu skrzyżowań DK 94 na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Miarki oraz powstaniem nowych ścieżek rowerowych o długości ponad 1000 m, a także budową rampy towarowej, części drogowej i torowej na potrzeby PKP PLK.

Zmieniliśmy projekt dworca przesiadkowego na taki, który pasuje do potrzeb i możliwości finansowych miasta – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. Poprzedni projekt został uznany przez Europejski Bank Inwestycyjny za projekt przewymiarowany. Stąd decyzja o zmianie projektu. Przewidywane koszty realizacji inwestycji spadły o 100 mln zł – dodaje Michał Bieda.

Inwestycja uzależniona od środków z Unii Europejskiej


Budowa węzła przesiadkowego na pl. Wolskiego uzależniona jest od pozyskania przez Miasto dofinansowania.

Ubiegamy się o dofinansowanie tej kluczowej dla Miasta inwestycji w kwocie 100 mln zł. Jeśli pozyskamy fundusze z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 -2020, będzie możliwa jej realizacja – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. Niestety poprzednie władze wyrażały zgodę na zgłaszanie projektów przez inne gminy poza ich alokacją, a to może oznaczać, że w tym naborze pozostanie mniej środków niż pierwotnie zakładano – dodaje Michał Bieda.

Warto dodać, że wyłoniony w przetargu Wykonawca będzie miał 24 miesiące od dnia zawarcia umowy na realizację wszystkich robót związanych z budową węzła przesiadkowego na pl. Wolskiego.

Jak będzie wyglądało centrum przesiadkowe?

Zgodnie ze zmienionym projektem, w dwukondygnacyjnym budynku na parterze zlokalizowanych będzie 8 peronów z 16 przystankami dla autobusów, miejsca dla busów i taksówek, poczekalnie dla pasażerów, toalety, kasy biletowe oraz parking dla rowerzystów, który będzie mógł pomieścić 80 rowerów. Z kolei na pierwszej kondygnacji zaplanowano parking dla samochodów – łącznie aż 239 miejsc, w tym 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, 10 miejsc tzw. kiss&ride oraz 2 stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych.

Warto dodać, że w budynku będzie się również znajdować zaplecze socjalne, pomieszczenia obsługi i techniczne, a także sale konferencyjne, wypoczynkowe oraz windy. Ponadto cały parking objęty będzie systemem identyfikacji zajętości miejsc postojowych z tablicami informacyjnymi, dzięki czemu kierowcy będą mieli aktualną wiedzę o dostępnych miejscach parkingowych. Obiekt w pełni zostanie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Będzie tramwaj do centrum przesiadkowego

Budowa nowego węzła przesiadkowego przewiduje również przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich /od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Moniuszki/ do dworca kolejowego i dalej do ul. Jagiellońskiej. Inwestycja ta będzie realizowana przez Tramwaje Śląskie SA, które przeprowadzą odrębne postępowanie przetargowe, aby wyłonić wykonawcę tego zadania.

Będą zmiany w komunikacji miejskiej i utrudnienia drogowe


W przypadku uzyskania dofinansowania i rozpoczęcia budowy tak gigantycznej inwestycji kierowców i pasażerów będą czekały ogromne zmiany komunikacyjne. Nie chodzi tylko o objazdy i utrudnienia drogowe, ale przede wszystkim będą związane one ze zmianą lokalizacji dworca autobusowego, który na czas budowy nowego węzła przesiadkowego zostanie najprawdopodobniej zlokalizowany przy ul. Olimpijskiej obok stadionu. To rozwiązanie nie generuje ograniczeń terenowych, jakie występują przy obecnym dworcu na pl. Wolskiego. Poza tym umożliwia dobre skomunikowanie ul. Olimpijskiej z ul. Tarnogórską i Strzelców Bytomskich /DK 11/ oraz z ul. Łużycką i Wrocławską /DK 94/.

Galeria zdjęć:



Autor: Tomasz Sanecki
Zdjęcia: Wizualizacja: Archiwum MZDiM w Bytomiu/An Archi Group Sp. z o.o.

Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.