Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
08 grudnia 2019, Maria, Wirginia, Wirgiliusz

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

O dysleksji - konferencja ekspercka

O dysleksji - konferencja ekspercka Data publikacji: 28 listopada 2019



Zagadnieniom związanym z nauczaniem języków obcych uczniów z dysleksją poświęcono wczorajszą /27 listopada/ konferencję naukową zorganizowaną przez uczenie wyższe we współpracy z Urzędem Miejskim w Bytomiu.

Nauka języków obcych odgrywa ogromną rolę w edukacji, dlatego tak ważna jest metodyka kształcenia zwłaszcza uczniów, którzy borykają się z takimi trudnościami jak dysleksja. Ważne, by dzielić się doświadczeniami, czerpać wiedzę od fachowców i wykorzystywać ją w pracy z uczniami - mówił prezydent Mariusz Wołosz.

Gośćmi konferencji, byli prof. Beata Pituła, dyrektorka Instytutu Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej, dr Iwona Sosnowska-Wieczorek, prezeska Fundacji In Corpore.

Stronę polską reprezentowali specjaliści pod kierunkiem prof. Przemysława Gębala z Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu Warszawskiego, autora m.in. tomu "Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie". Polskie doświadczenia w zakresie nauczania języka angielskiego uczniów z dysleksją przedstawiła dr Katarzyna Bogdanowicz z Ogólnokształcącego Liceum Programów Indywidualnych w Gdańsku, autorka wielu publikacji poświeconych problematyce dysleksji rozwojowej w kontekście nauczania języków obcych.

Niemieckie praktyki i w pracy z uczniami borykającymi się z dysleksją zaprezentował dr David Gerlach z Uniwersytetu w Marburgu, a o pracy włoskich pedagogów opowiedział prof. Michele Daloiso z Uniwersytetu w Parmie.

Problem dysleksji dotyczy dość licznej grupy osób. Z dostępnych źródeł wynika, że dotyka on od 10 do 15 % populacji. Osoby z dysleksją mają zwykle problemy z koncentracją i podzielnością uwagi. W wymiarze lingwistycznym wykazują szereg trudności w odróżnianiu podobnych dźwięków i liter, często je zamieniają, opuszczają lub dopisują dodatkowe.

To wszystko powoduje, że wymagają oni szczególnego podejścia nauczycieli oraz akceptacji swojego sposobu funkcjonowania i rozwoju językowego w klasie, także na zajęciach z języków obcych - mówi prof. Przemysław Gębal, zastępca dyrektora Instytutu Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej.

Taki jest też cel realizowanego przez grupę międzynarodowych fachowców projektu ENGaGE: Digital English and German task bank for 4th to 8th dyslexic learnenrs. Projekt ten realizowany jest w oparciu o doświadczenia partnerów z Węgier, Czech, Wielkiej Brytanii, a jego celem było przygotowanie pakietów multimedialnych zadań i aktywności lekcyjnych do wykorzystania przez nauczających języka angielskiego i niemieckiego na zajęciach w klasach IV-VIII szkół podstawowych. W ramach projektu naukowcy opracowali moduły szkoleniowo-treningowe dla nauczycieli, które maja im pomóc w rozwijaniu kompetencji i umiejętności językowych uczniów z dysleksją.

Konferencję zorganizowały: Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej, Urząd Miejski w Bytomiu oraz Fundacja In Corpore w Katowicach.

Galeria zdjęć:



Autor: AK
Zdjęcia: archiwum UM Bytom, fot. Hubert Klimek

Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.