Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
12 listopada 2019, Renata, Witold, Konrad

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

Prezydent Mariusz Wołosz zaprasza mieszkańców na spotkania

Znane są terminy kolejnych spotkań prezydenta Mariusza Wołosza z mieszkańcami Bytomia. W najbliższym czasie o problemach swoich dzielnic będą mogli porozmawiać mieszkańcy: Osiedla Ziętka, Śródmieścia, Stolarzowic, Karbia i Rozbarku.

JAKOŚĆ POWIETRZA

 

Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej to system stron internetowych służący powszechnemu i bezpłatnemu dostępowi do informacji publicznej.

Dlaczego czasem wydaje się, że latarnie uliczne uruchamiają się zbyt późno lub zbyt wcześnie?

Dlaczego czasem wydaje się, że latarnie uliczne uruchamiają się zbyt późno lub zbyt wcześnie? Data publikacji: 7 listopada 2019



Blisko 11 tys. latarń, na ulicach Bytomia jest uruchamiana z 222 rozdzielnic. Każda z nich jest  wyposażona w programatory – zegary, które o ustalonych godzinach uruchamiają oświetlenie uliczne. Wymienione w ramach modernizacji oświetlenia ulicznego oprawy w przyszłości będą mogły być wyposażone w czujniki natężenia światła słonecznego, co pozwoli na inteligentne sterowanie oświetleniem – latarnie będą włączały się i wyłączały w zależności od natężenia światła słonecznego.

Miasto nie dysponuje centralnym systemem sterowania oświetleniem drogowym – nie ma włącznika, który „za jednym pstryknięciem” uruchamia wszystkie latarnie w mieście. Zegary uruchamiające latarnie są zaprogramowane według harmonogramu opartego o wschody i zachody słońca. Co dziesięć dni, od wiosny – kiedy dzień się wydłuża, moment uruchomienia latarń opóźnia się o 10 minut (latem o 15 lub 20 minut). Kiedy dzień się skraca, zegary „przeskakują” co dziesięć dni, żeby oświetlenie ulic i chodników włączało się wcześniej. Harmonogram nastaw powoduje, że w niektóre dni może wydawać się, że lampy zapalają się zbyt późno lub wyłączają zbyt wcześnie. Dyskomfort z tego powodu może być odczuwany szczególnie w dni pochmurne i deszczowe.

Z rozmów z mieszkańcami wiemy, że zastanawia ich, dlaczego lampy na jednej ulicy już świecą, a na innej są wyłączone. Wynika to z tego, że programatory nie synchronizują się automatycznie i zdarza się, że zegary rozregulowują się w wyniku przepięć, braku zasilania. W efekcie latarnie na różnych ulicach mogą być uruchamiane z różnicą od jednej do kilku minut – przykładowo przy ul. Frycza-Modrzewskiego mogą już świecić, kiedy Zabrzańska pozostaje ciemna.

Duże różnice w uruchamianiu latarń są przez nas zgłaszane do korekty firmie Tauron, która na mocy umowy zawartej z MZDiM dba o sprawność oświetlenia ulicznego Bytomia. Z uwagi na coraz szybciej zapadający zmierzch, zleciliśmy kontrolę punktualności zegarów
– wyjaśnia Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych MZDiM.

Nowe oprawy, które montowane są w ramach modernizacji oświetlenia ulicznego Bytomia są wyposażone w gniazda komunikacyjne NEMA, które umożliwiają m.in. montaż czujników natężenia światła słonecznego. W przyszłości będzie możliwy zakup i montaż takich czujników, co pozwoli na wdrożenie inteligentnego systemu sterowania oświetleniem – latarnie będą włączały się automatycznie, kiedy zrobi się ciemno. To kolejny, planowany etap modernizacji oświetlenia Bytomia.

Autor: Tomasz Sanecki
Zdjęcia: Archiwum UM Bytom/Grzegorz Goik

Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.