Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
22 listopada 2017, Cecylia, Jonatan, Stefan

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

V Międzynarodowa Konferencja Kresowa

Prawdziwą skarbnicą wiedzy dla zainteresowanych tematyką kształtowania się społeczności żydowskiej na Kresach Wschodnich, powojennych losów ocalałych i wreszcie tych przybyłych do Bytomia, będzie tegoroczna V Międzynarodowa Konferencja  Kresowa Żydzi na Kresach Wschodnich w XIX i XX wieku”.

Podziemny schron w Bytomiu - Miechowicach

 

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu

Ponad stuletnia historia Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, jak również jego okazałe zbiory to najlepsza wizytówka dla instytucji, która od lat gromadzi i udostępnia zwiedzającym eksponaty archeologiczne, etnograficzne, przyrodnicze, dokumenty historyczne oraz wysokiej rangi dzieła sztuki.

Artykuły Historyczne - Tomasz Sanecki


Stowarzyszenie Pro Fortalicium

Główną działalnością organizacji "Pro Fortalicium" jest ratowanie obiektów fortecznych, wydawanie publikacji, organizacja imprez masowych, lekcji historii i grup rekonstrukcji historycznej.

Cyfrowa Biblioteka Architektury

Cyfrowa Biblioteka Bytomskiej Architektury to największa internetowa baza wiedzy o bytomskiej architekturze powstałej przed 1945 rokiem.

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej rozpoczęła swoją działalność 1 stycznia 2012 roku. Celem Fundacji jest działalność naukowa, oświatowa, edukacyjna i kulturalna.

Galeria Motoryzacji i Techniki

Zabytkowe samochody to namacalna historia zamknięta w metalowej konstrukcji. Nie jest nowością, że to właśnie Bytom od lat dostarcza wrażeń miłośnikom pojazdów zabytkowych. Zobacz więcej

Tomasz Rzeczycki

Tomasz Rzeczycki Data publikacji: 9 grudnia 2013



Ile osób pamięta, że tak niedawno, bo w 2006 r. można było spotkać konduktorów autobusowych w pojazdach Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Bytomiu? Kto jeszcze pamięta Cafe Cabaret Jana Pietrzaka przy Rynku?

Albo lądowisko helikopterów na parkingu przed Sadionem Miejskim, czy „wulec" czyli hotel robotniczy przy skrzyżowaniu ul. Łużyckiej i Wrocławskiej? To było tak niedawno. Na tej zasadzie mozolnie odkrywam prawdę historyczną m.in. o dziejach zagospodarowania polskich Sudetów i podziemnych tras turystycznych. Kiedyś lubiłem spacerować przez pola i lasy leżące mniej więcej w geograficznym środku Bytomia.

Mam na myśli tereny położone na północ od ul. Piłkarskiej, gdzie przebiega fragment zielonego szlaku turystycznego łączącego Bytom z Zawierciem. Lubiłem też oglądać północny odcinek ul. Celnej, gdzie pamiętam z dzieciństwa wystający z nasypu bocznicy kolejowej do kopalni Centrum słup trakcji tramwajowej, pozostały po zlikwidowanej linii tramwaju z Dąbrowy Miejskiej do Karbia.

Tego typu tereny opuszczone robiły na mnie ogromne wrażenie. Podobnie podziwiałem opuszczone kamieniołomy po kopalni dolomitu w Blachówce, gdzie na dnie wyrobiska koło wejścia do podziemi bytomsko-tarnogórskich najdłużej zalegał śnieg. Bytom śmiało może się wzorować na Kostrzynie nad Odrą, Wałbrzychu czy krakowskiej Nowej Hucie. Największą atrakcją turystyczną Kostrzyna nad Odrą są zburzone w 1945 r. i nigdy nieodbudowane ruiny Starego Miasta ze śladami po linii tramwajowej, siatką ulic i podmurówkami domów.

Turyści przyjeżdżający do Wałbrzycha wcale nie ciągną do miejscowego muzeum, lecz chcą oglądać biedaszyby. W Nowej Hucie furorę robią wycieczki po blokowiskach szlakiem PRL-u. Tak samo Bytom naprawdę się nie musi wstydzić monstrualnych zniszczeń poczynionych przez górnictwo. Mówię to poważnie i bez cienia jakiejkolwiek ironii: tak naprawdę warto wydzielić na przykład w śródmieściu kwartał opuszczonych kamienic, w jednej z nich zainscenizować wystrój mieszkania biednej górnośląskiej rodziny, obok pokazać dom podparty drewnianymi stemplami, ubikacje na podwórku, komórki na węgiel. Rzecz jasna teren musi być wydzielony, ogrodzony i zagospodarowany, z profesjonalną infrastrukturą turystyczną. Zupełnie nie rozumiem dlaczego ruiny Westerplatte czy muru berlińskiego mogą być powodem do dumy, a ruiny Bytomia - wstydu.

I druga rzecz. Należy udostępnić dla ruchu turystycznego podziemia szybu Bolko przy ul. Kruszcowej. Należy tam stworzyć podziemną trasę turystyczną opowiadającą o górnictwie kruszcowym, które w Bytomiu funkcjonowało do 1989 r. Trzeba przypomnieć, że Bytom był ośrodkiem wydobycia cynku i ołowiu. Nie zdarzyło się jeszcze w Polsce, aby trasa podziemna zbankrutowała. Ludzi ciągnie do tego, co tajemnicze i nieznane.

Tomasz Rzeczycki – bytomianin, autor książki „Góry Polski" oraz publikacji o tematyce krajoznawczej, geograficznej i historycznej z zakresu dziejów zagospodarowania turystycznego Sudetów.



Autor: KM

Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.