Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
24 listopada 2017, Flora, Jan, Roman

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

Podziemny schron w Bytomiu - Miechowicach

 

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu

Ponad stuletnia historia Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, jak również jego okazałe zbiory to najlepsza wizytówka dla instytucji, która od lat gromadzi i udostępnia zwiedzającym eksponaty archeologiczne, etnograficzne, przyrodnicze, dokumenty historyczne oraz wysokiej rangi dzieła sztuki.

Artykuły Historyczne - Tomasz Sanecki


Stowarzyszenie Pro Fortalicium

Główną działalnością organizacji "Pro Fortalicium" jest ratowanie obiektów fortecznych, wydawanie publikacji, organizacja imprez masowych, lekcji historii i grup rekonstrukcji historycznej.

Cyfrowa Biblioteka Architektury

Cyfrowa Biblioteka Bytomskiej Architektury to największa internetowa baza wiedzy o bytomskiej architekturze powstałej przed 1945 rokiem.

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej rozpoczęła swoją działalność 1 stycznia 2012 roku. Celem Fundacji jest działalność naukowa, oświatowa, edukacyjna i kulturalna.

Galeria Motoryzacji i Techniki

Zabytkowe samochody to namacalna historia zamknięta w metalowej konstrukcji. Nie jest nowością, że to właśnie Bytom od lat dostarcza wrażeń miłośnikom pojazdów zabytkowych. Zobacz więcej

Forum bytomski.pl Historia Miasta i Zabytki

Forum poświęcone w całości historii miasta Bytom i jego zabytkom. Zapraszamy do dyskusji!

Roman Badura

Roman Badura Data publikacji: 9 grudnia 2013



Jestem bytomianinem od kilku pokoleń i historia tego miasta jest mi bardzo bliska. Mieszkałem z rodzina w rożnych miejscach, ale najbardziej w pamięci utkwił mi okres, kiedy mieszkaliśmy przy ul. Wrocławskiej w budynku, w którym teraz mieści się firma Liberty

Pamiętam bardzo dobrze na przykład noc, kiedy palił sie drewniany kościołek św. Wawrzyńca w Parku Miejskim. Miałem wtedy 11 lat. Albo dzień, kiedy ogłoszono stan wojenny. W naszym budynku mieściła się siedziba „Solidarności”. Podjechało wówczas pod nasz dom kilka milicyjnych radiowozów. Milicjanci robili w mieszkaniu rewizje, bo ojczym działał w podziemnej „Solidarności”.

Udało się wówczas mnie i bratu wyrzucić proporczyki „Solidarności” do dziury na strychu. W roku ’89 Polska stała się wolnym krajem, ale niestety, był to wówczas bardzo ciężki okres transformacji, w której ciężko było przetrwać klubom sportowym. Musiałem przerwać treningi, a trenowałem wówczas w śląskiej kadrze kolarstwa szosowego. Trafiłem do klubu GKS Bobrek- Karb-Bytom, po tym, jak w ósmej klasie szkoły podstawowej za jakąś bojkę z kolegami trener wyrzucił mnie z sekcji hokejowej w SP nr 36... Nie żałuję, ze porzuciłem hokej dla rowerów.

Pamiętam ten dzień, kiedy mój starszy kolega przyjechał na moje podwórko i dał mi się przejechać swoja kolarzówka! To było to! Poczułem wówczas ten pęd roweru, tę lekkość jazdy! Wiedziałam, ze to chce trenować. O rowerze przypomniałem sobie po 13 latach od ostatniego treningu w klubie. To była konieczność, bo przy dość niskim wzroście 176cm, ważyłem wówczas ponad 90 kilogramów, nie potrafiłem zawiązać sznurowadeł w butach i ciężko było mi wejść po schodach na czwarte piętro. Dziś bez roweru nie wyobrażam sobie życia.

Trenuje po kilkanaście godzin tygodniowo i namawiam do tego wszystkich. Wykorzystuje każdą okazje, by pojeździć na rowerze bez względu na pogodę i porę roku. Także w Bytomiu. Wbrew temu, co mówią niektórzy, tu naprawdę są miejsca, po których można pojeździć jednośladem. Znajomi z innych miast, kiedy przyjeżdżają tu na Masy Krytyczne dziwią się, ze w Bytomiu jest tyle malowniczych miejsc – okolice skweru przy placu Sowińskiego czy alei Marka.

Choć przyznaje, ze na treningi wybieram się z kolegami za miasto – w okolice Góry Siewierskiej, Mierzęcic, Pyrzowic, Ogrodzieńca. Marzy mi się, by Bytom stał się miastem przyjaznym rowerzystom. Potrzebne są przede wszystkim ścieżki rowerowe, ale zdaje sobie sprawę z tego, ze ich budowa wiąże się z ogromnymi kosztami. Ciesze się, ze inwestycje drogowe powstają tu z uwzględnieniem potrzeb rowerzystów, a imprezy rowerowe przyciągają coraz więcej amatorów jednosladów.

Roman Badura, Pełnomocnik Prezydenta Bytomia ds. Dróg Rowerowych, inicjator Bytomskiej Rowerowej Masy Krytycznej.



Autor: KM

Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.