Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
22 listopada 2017, Cecylia, Jonatan, Stefan

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

V Międzynarodowa Konferencja Kresowa

Prawdziwą skarbnicą wiedzy dla zainteresowanych tematyką kształtowania się społeczności żydowskiej na Kresach Wschodnich, powojennych losów ocalałych i wreszcie tych przybyłych do Bytomia, będzie tegoroczna V Międzynarodowa Konferencja  Kresowa Żydzi na Kresach Wschodnich w XIX i XX wieku”.

Podziemny schron w Bytomiu - Miechowicach

 

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu

Ponad stuletnia historia Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, jak również jego okazałe zbiory to najlepsza wizytówka dla instytucji, która od lat gromadzi i udostępnia zwiedzającym eksponaty archeologiczne, etnograficzne, przyrodnicze, dokumenty historyczne oraz wysokiej rangi dzieła sztuki.

Artykuły Historyczne - Tomasz Sanecki


Stowarzyszenie Pro Fortalicium

Główną działalnością organizacji "Pro Fortalicium" jest ratowanie obiektów fortecznych, wydawanie publikacji, organizacja imprez masowych, lekcji historii i grup rekonstrukcji historycznej.

Cyfrowa Biblioteka Architektury

Cyfrowa Biblioteka Bytomskiej Architektury to największa internetowa baza wiedzy o bytomskiej architekturze powstałej przed 1945 rokiem.

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej rozpoczęła swoją działalność 1 stycznia 2012 roku. Celem Fundacji jest działalność naukowa, oświatowa, edukacyjna i kulturalna.

Galeria Motoryzacji i Techniki

Zabytkowe samochody to namacalna historia zamknięta w metalowej konstrukcji. Nie jest nowością, że to właśnie Bytom od lat dostarcza wrażeń miłośnikom pojazdów zabytkowych. Zobacz więcej

Kościół p.w. św. Barbary

Kościół p.w. św. Barbary Data publikacji: 10 grudnia 2013



Bytomska parafia p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny obejmowała na początku XX wieku tak wielki obszar i tak dużą liczbę ludności, że średniowieczny kościół przestał wystarczać na potrzeby wiernych.

 W 1926 roku Parafia NMP liczyła już 27 tys. wiernych, co spowodowało, że konieczność budowy nowej świątyni w północnej dzielnicy miasta była nieuchronna. Jego patronką miała być św. Barbara, patronka górników, którzy wówczas byli najliczniejszą grupą zawodową na tym terenie. Projekt świątyni pochodził z 1927 roku, a wykonany został przez wybitnego niemieckiego architekta Arthura Kicktona z Poczdamu.

Charakterystyczną cechą twórczości Kicktona są korpusy wieżowe na frontach kościołów, które w wyższych partiach przechodzą w dwie wieże. Całość budowli utrzymana jest w stylu umiarkowanego modernizmu z licznymi elementami neoromańskimi. Kościół został zaplanowany jako dwukondygnacyjny i usytuowany na skarpie powstałej poprzez wybieranie gliny do wyrobu cegieł. Na budowę zużyto około miliona cegieł. Pierwotna polichromia nie dotrwała do naszych czasów. W latach 50. swoiście spolonizowano ją, dodając wizerunki świętych polskich, a w 1981 roku całkowicie zamalowano, tworząc nową, istniejącą do dziś, autorstwa Witolda Pałki.

Podczas II wojny światowej na ścianach kościoła wykonano mozaiki na łuku tęczowym przedstawiające postacie górników, robotników, żołnierzy i chorych adorujących św. Barbarę. Niemieckie napisy pod nimi zostały po wojnie usunięte. W prezbiterium kościoła umieszczono pierwotnie witraże znanej wytwórni Franza Mayera z Monachium utrzymane w ciemnych tonacjach i stylowo dostosowane do architektury kościoła. Niestety podczas remontu w latach 80. część z nich (uszkodzonych w wyniku szkód górniczych) usunięto, zastępując nowymi, jaśniejszymi.

Jednak najwybitniejszym dziełem sztuki w kościele św. Barbary jest „Droga Krzyżowa" autorstwa Antona Figela z Monachium z 1935 roku. Wykonano ją z płytek koloru złota i srebra oraz kolorowego szkła. Również stacje miały niemieckie napisy, które po wojnie zasłonięto. Od 1931 roku w kościele znajdowały się prowizoryczne organy firmy Berschdorf. Po długich staraniach, w 1941 roku kościół otrzymał duże, wspaniałe organy wykonane przez firmę Carl Berschdorf, jednego z najlepszych producentów tych instrumentów na Śląsku. Organy mają cztery klawiatury i pedał, licząc łącznie 65 głosów. Do dziś są największym i najpiękniej brzmiącym instrumentem tego typu na terenie Bytomia i całej diecezji gliwickiej.

Tekst zaczerpnięty z książki „Bytomskie zabytki"pod red. Jana Drabiny




Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.