Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
22 listopada 2017, Cecylia, Jonatan, Stefan

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

V Międzynarodowa Konferencja Kresowa

Prawdziwą skarbnicą wiedzy dla zainteresowanych tematyką kształtowania się społeczności żydowskiej na Kresach Wschodnich, powojennych losów ocalałych i wreszcie tych przybyłych do Bytomia, będzie tegoroczna V Międzynarodowa Konferencja  Kresowa Żydzi na Kresach Wschodnich w XIX i XX wieku”.

Podziemny schron w Bytomiu - Miechowicach

 

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu

Ponad stuletnia historia Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, jak również jego okazałe zbiory to najlepsza wizytówka dla instytucji, która od lat gromadzi i udostępnia zwiedzającym eksponaty archeologiczne, etnograficzne, przyrodnicze, dokumenty historyczne oraz wysokiej rangi dzieła sztuki.

Artykuły Historyczne - Tomasz Sanecki


Stowarzyszenie Pro Fortalicium

Główną działalnością organizacji "Pro Fortalicium" jest ratowanie obiektów fortecznych, wydawanie publikacji, organizacja imprez masowych, lekcji historii i grup rekonstrukcji historycznej.

Cyfrowa Biblioteka Architektury

Cyfrowa Biblioteka Bytomskiej Architektury to największa internetowa baza wiedzy o bytomskiej architekturze powstałej przed 1945 rokiem.

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej rozpoczęła swoją działalność 1 stycznia 2012 roku. Celem Fundacji jest działalność naukowa, oświatowa, edukacyjna i kulturalna.

Galeria Motoryzacji i Techniki

Zabytkowe samochody to namacalna historia zamknięta w metalowej konstrukcji. Nie jest nowością, że to właśnie Bytom od lat dostarcza wrażeń miłośnikom pojazdów zabytkowych. Zobacz więcej

Dworzec PKP przy pl. Wolskiego

Dworzec PKP przy pl. Wolskiego Data publikacji: 10 grudnia 2013



Do czasu powstania linii kolejowych podstawowym i najwygodniejszym środkiem komunikacji dalekobieżnej w Bytomiu były... dyliżanse. Od lat trzydziestych XIX wieku, dzięki szybkiemu postępowi technicznemu, głównym środkiem przewozu pasażerów w Europie stopniowo stały się koleje

Pierwszy etap rozwoju kolei na Górnym Śląsku ominął Bytom, ponieważ bytomscy przewoźnicy konni zajmujący się transportem towarów obawiając się konkurencji, nie dopuścili do zbudowania kolei w samym mieście. Dopiero w 1868 roku połączono Bytom przez Tarnowskie Góry z Wrocławiem linią Kolei Prawego Brzegu Odry (Recht-Oder–Ufer–Eisenbahn). Równocześnie zbudowano przy obecnej ul. Powstańców Warszawskich pierwszy bytomski dworzec.

W 1872 roku otwarto druga linię kolejową łączącą Bytom z Gliwicami i Chorzowem w ramach Kolei Górnośląskich. Powstał wtedy drugi bytomski dworzec, a w 1896 roku – obok niego trzeci, zbudowany w stylu neorenesansowym. W związku z podziałem Górnego Śląska w 1922 roku granica przecięła połączenia kolejowe na południe, wschód i północ od Bytomia, który pozostał w Niemczech i zaczął pełnić funkcję stacji granicznej. W rezultacie konieczna stała się przebudowa sieci kolejowej w mieście.

W latach 1929–1930 wyburzono dwa stare budynki dworcowe, a w ich miejsce postawiono istniejące do dzisiaj: halę peronową oraz nowoczesny gmach w stylu funkcjonalizmu. W okresie międzywojennym Bytom posiadał liczne kolejowe połączenia pasażerskie zarówno lokalne jak i dalekobieżne (około dwustu dziennie). Między innymi w latach 1936–1939 kursował z Bytomia do Berlina supernowoczesny, pospieszny zespół motorowy typu „Leipzig”. Pociąg ten zwany „Fliegende Schlesier“ („Latający Ślązak“) pokonywał tę trasę w 4,5 godziny.

Okres wojny koleje bytomskie przetrwały bez większych zniszczeń. Po 1945 roku bytomska stacja nie przechodziła już praktycznie żadnych zmian. Pod koniec lat sześćdziesiątych przebudowano elewację dworcową, zasłaniając klinkierową cegłę płytami szklanymi.

Tekst zaczerpnięty z publikacji "Dzieje bytomskiej komunikacji publicznej"  Anny i Tomasza Śmiałków, Wyd. Urząd Miejski w Bytomiu, Bytom 2006.




Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.