Choose language:

Witamy na stronach internetowych miasta Bytom
22 listopada 2017, Cecylia, Jonatan, Stefan

Mapa miasta Kontakt Dla mediów Druki Związek Subregionu Centralnego

V Międzynarodowa Konferencja Kresowa

Prawdziwą skarbnicą wiedzy dla zainteresowanych tematyką kształtowania się społeczności żydowskiej na Kresach Wschodnich, powojennych losów ocalałych i wreszcie tych przybyłych do Bytomia, będzie tegoroczna V Międzynarodowa Konferencja  Kresowa Żydzi na Kresach Wschodnich w XIX i XX wieku”.

Podziemny schron w Bytomiu - Miechowicach

 

Muzeum Górnośląskie w Bytomiu

Ponad stuletnia historia Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, jak również jego okazałe zbiory to najlepsza wizytówka dla instytucji, która od lat gromadzi i udostępnia zwiedzającym eksponaty archeologiczne, etnograficzne, przyrodnicze, dokumenty historyczne oraz wysokiej rangi dzieła sztuki.

Artykuły Historyczne - Tomasz Sanecki


Stowarzyszenie Pro Fortalicium

Główną działalnością organizacji "Pro Fortalicium" jest ratowanie obiektów fortecznych, wydawanie publikacji, organizacja imprez masowych, lekcji historii i grup rekonstrukcji historycznej.

Cyfrowa Biblioteka Architektury

Cyfrowa Biblioteka Bytomskiej Architektury to największa internetowa baza wiedzy o bytomskiej architekturze powstałej przed 1945 rokiem.

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej

Fundacja Historii Kobiet im. Marii Renardowej rozpoczęła swoją działalność 1 stycznia 2012 roku. Celem Fundacji jest działalność naukowa, oświatowa, edukacyjna i kulturalna.

Galeria Motoryzacji i Techniki

Zabytkowe samochody to namacalna historia zamknięta w metalowej konstrukcji. Nie jest nowością, że to właśnie Bytom od lat dostarcza wrażeń miłośnikom pojazdów zabytkowych. Zobacz więcej

Budynek dawnego Banku Rzeszy

Budynek dawnego Banku Rzeszy Data publikacji: 10 grudnia 2013



Posuwamy się nadal ul. Strzelców Bytomskich. Mijamy budynek ING Banku Śląskiego z 1924 roku, pierwotnie siedziby Banku Rzeszy (Reichsbank). Obok banku skręcamy w prawo i przechodzimy przez torowisko tramwajowe.

Przed nami rozpościera się kryte Kąpielisko Miejskie. Zbudowane według projektu architekta C. Schmidta w latach 1929 - 1931, a ostatecznie oddane do użytku w roku 1934. Budynek ten, jest przykładem - rzadko tak konsekwentnego w architekturze Bytomia tamtych czasów - awangardowego poczucia geometrycznych form funkcjonalizmu. Stanowi zespół nachodzących na siebie sześcianów o różnej wysokości. Ich bryły wyeksponowane są poprzez zastosowanie zróżnicowanego pokrycia elewacji jasną glazurą i klinkierem.

 Budynek mieści m.in. basen pływacki o nietypowych wymiarach 33,3 na 12,5 metra oraz basen solankowy, a niegdyś także łaźnię z wannami do kąpieli. Przechodzimy kładką nad ul. Wrocławską, a następnie podążamy ul. Kolejową, której lewą stronę zajmują budynki mieszkalne powstałe w miejscu rozebranych w 1931 roku torów dawnej Kolei Prawego Brzegu Odry. W głębi widać potężną, zabudowaną wieżę wyciągową dawnej kopalni „Szombierki". Od czasu oddania do użytku w 1929 roku, jej sylwetka jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów panoramy Bytomia.

Warto zwrócić uwagę, że w latach dwudziestych XX wieku budowano nowe lub modernizowano już istniejące bytomskie kopalnie, co wiązało się z wykonaniem nowej funkcjonalistycznej zabudowy. Poza trasą wycieczki pozostają więc liczne przykłady architektury przemysłowej z czasów Republiki Weimarskiej. Dochodzimy do pl. Wolskiego i dworca kolejowego. Jest to już trzeci gmach dworca w tym miejscu. Pierwszy powstał w roku 1872, kiedy uruchomiono kolej z Gliwic przez Bytom do Królewskiej Huty. W latach 1929-1930 wyburzono więc dwa stare budynki dworcowe, a w ich miejsce postawiono istniejące do dzisiaj: halę peronową (jedną z trzech w Polsce obok Wrocławia i Legnicy) oraz nowoczesny gmach w stylu funkcjonalizmu.

 Pierwotnie cały budynek pokrywała cegła klinkierowa, a składającą się z pięciu dość masywnych, kubicznych części budowlę ożywiał ekspresjonistyczny układ okien oraz kształt zegara głównego w najwyższym, pionowym członie gmachu. W latach sześćdziesiątych XX wieku budynek dworca głównego otrzymał nową elewację ze szklanych płyt, które zasłoniły klinkier, a obecnie, zeszpecony niezgrabną kładką dla pieszych, został otynkowany po kolejnym remoncie.

Tekst zaczerpnięty z publikacji "Bytomska architektura z czasów Republiki Weimarskiej"  Anny i Tomasza Śmiałków, Wyd. Urząd Miejski w Bytomiu, Bytom 2004.

Osobom, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę na temat architektury doby Republiki Weimarskiej, polecamy następujące pozycje: • Barbara Szczypka-Gwiazda, „Awangarda i tradycja. Kierunki rozwoju urbanistyczno-architektonicznego Bytomia w dwudziestoleciu międzywojennym", • Gabriela Bożek, „Bytom i jego dziedzictwo w 750-lecie nadania praw miejskich", Katowice 2004, • Barbara Szczypka-Gwiazda, „Pomiędzy praktyką a utopią. Trójmiasto Bytom - Zabrze - Gliwice jako przykład koncepcji miasta przemysłowego czasów Republiki Weimarskiej", Katowice 2003.




Nasz serwis używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej na stronie polityka prywatności.